Graduation - Kanye West (2007)
The College Dropout - Kanye West (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Et vakkert sinn?

Kanye West har laget årets beste popalbum.

- You're not an asshole, Mark. You're just trying so hard to be.

I en av de mest sentrale scenene fra årets kanskje aller beste film The Social Network, får filmens hovedperson passet sitt påskrevet på denne måten. Mark Zuckerberg som er hjernen bak det vi alle i dag kjenner som det største sosiale mediet i verden, Facebook, bygde en verdensomspunnet idé ut av et vannvittig ego, og med overambisiøs kreativitet.

Kanye West ble aldri den samme etter at han i 2002 nesten bøtet med livet i en fatal bilulykke. Til da hadde han "bare" vært et forholdsvis ubeskrevet blad som husprodusent i det stadig voksende Roc-A-Fella konsernet til Jay-Z. West gikk kort tid etter ulykken i studio og laget det som ble et definerende hip-hop album for 2000-tallet: The College Dropout. Et album hvor West rappet mye om hvordan hans fratreden fra skolebenken for å satse på en karriere som musikkprodusent, skulle gjøre han til verdensstjerne med stor V.

Tre suksessrike album senere, har Kanye West gått fra å være en som dediserte låter til mammaen sin, til å lage låter om hvordan han gifter seg med strippere i fylla. Femtealbumet My Beautiful Dark Twisted Fantasy er rapperen/produsentens kanskje mest ambisiøse og mest løsslupne produkt til dags dato, dog en naturlig oppfølger til det toneangivende og eksperimentelle 808s and Heartbreaks fra 2008. Kanyes album er som alltid proppfullt av kulturelle referanser, selvopplevde eskapader og så mye egosentrisme at hodet til lytteren er på grensen til å eksplodere.

Likevel er My Beautiful Dark Twisted Fantasy et mesterverk og en genistrek fra start til ende. Produksjonene er som forventet av de absolutt råeste som finnes på markedet og er i tillegg til Jeezy selv, ført i pennen av noen av de fremste bransjen har å by på. Og selv om mye til tider kan virke ganske anmasende og "over the top", er det alltid med en følelse av at det skitne gliset Kanye sitter med i studio, tross alt er han vel fortjent. Man skal nemlig lete lenge etter noen som klarer å få ut sin kreative ideer på tape, slik West gjør det.

Noen god rapper har han imidlertid aldri vært, og gjestelisten av rappere og vokalister er lang. Dette er et klassisk grep en rekke hip-hop –produsenter har benyttet seg av. Timbaland gjorde det på Shock Value, Dr. Dre på 2001 og hvis man tar litt i kan man godt si at RZA har gjort det hele veien med The Wu-Tang Clan. Kanye West lar gjestene ta seg av den beste formidlingen her, og det er mange spennende artistbidrag her, som blant annet Rick Ross, M.I.A. og Raekwon. Kanye kjenner i tillegg sin musikkhistorie bedre enn de fleste, og inkluderer også utdrag fra både Bon Ivers låt Woods, og avslutter sirkuset med Gil Scott-Herons Comment #1.

For et sirkus det er det, og det levnes liten tvil om at Kanye West er spik spenna gæren. Den tiden han har til overs mellom alle gjestebidragene, bruker han til å veksle mellom å opphøye seg selv i n'te og slenge dritt om sin egen fasade. At mannen bikker mellom drøm og virkelighet er det en rekke tabloide eksempler på, men som alltid med disse superstjernene, er det ikke godt å si om dette er velkalkulerte markedsføringsstunt eller et rop om hjelp til offentligheten. Skal man tro innholdet på denne platen, vil jeg tro det er mer lik det siste, men hvem vet.

Gal mann eller kreativt geni? Vi får kanskje aldri vite svaret på dette. Brian Wilson var langt ute i mange år, før noen la han inn på sykehus, og det fremstår i ettertiden nesten som et paradoks, at det var i denne perioden han faktisk laget sin beste musikk. Hvorvidt Kanye West er eller prøver å være verdens største drittsekk, er for nåtiden vanskelig å tolke – og jeg velger å tro at det er slik han vil ha det selv. My Beautiful Dark Twisted Fantasy levner likevel et faktum få, hvis noen, kan ta fra han akkurat nå: At den ypperste og mest spennende popmusikken 2010 har å by på, kommer fra Kanye West.