Flora Purim
Keith Jarrett
Tord Gustavsen

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Verken mer eller mindre

Kok deg en kopp te og sleng deg på sofaen, her har du musikken du trenger til.

Urban Visions er ute med debutplaten Urban Songs. Jazzkvartetten med base i hovedstaden ønsker å gi sine lyttere et lite pustehull i den ellers så urbane hverdagen, bestående av stress, mas og eksos. Jeg lener meg tilbake og slapper av.

Bandet består av Sølvi Hansen på vokal, Bjørn Bolstad Skjelbred på piano, Asbjørn P. Olsen på bass og Børre Arveng trommer. På mange måter er dette ærlig musikk, fremført av musikere som har et mål med det de gjør. Bolstad Skjelbred er utdannet komponist fra Norges Musikkhøgskole, og han står som låtskriver på hele platen. I tillegg til både sitt pianospill og Urban Visions i seg selv, har han dessuten signert en pen liten rekke komposisjoner for en like pen rekke forskjellige ensembletyper.

Trioen som utgjør kompet utfyller hverandre og virker samkjørte. Arveng er god med stikkene, de lette symbalene driver godt. Olsens hule basslinjer og funky støt passer godt inn, og er dessuten godkompis med Bolstad Skjelbreds egne basstoner, disse to har en tendens til å doble hverandre. Pianosoloene er som regel lange, dynamiske og flotte, og den åpne voicingen kler bandet. Vokalist Hansen har særpreg nok i stemmen til at låtene får det krydderet de trenger, tidvis syrlige fraser har sin sjarm og de kontrollerte harmoniene redder inntrykket. Tekstene som er brukt er skrevet av henne selv, Bolstad Skjelbred og William Butler Yeats, dessuten er hun vel så sikker i sine scatpartier.

Bolstad Skjelbred har altså komponert, mens hele bandet har arrangert. Til sammen får man en fin balanse mellom funky, groovy låter, og tenkende, resonnerende ballader. Tittelen Ticking Bomb sier sitt om hva man får i den låta, The Last Journey innehar på sin side de kvalitetene en ballade bør ha. Spesielt siden den er ti minutter lang og litt treg med å komme ordentlig i gang, er den lange crescendoen midtveis helt nødvendig. Pianosoloen her er særdeles velklingende, og kanskje spesielt er trommekadansen rett før soloen like spennende, hvor man som lytter føler man er satt på hold helt til alle åtte taktene er unnagjort. Doctor's Orders er en verdig slutt, som med sitt morsomme tema og sin livlige karakter nesten virker konkluderende.

Urban Songs er en fin plate med mange lyspunkter, men likevel er det en del her jeg rett og slett er uenig i. Og det går på klang. Av og til bader hele bandet i klang. Dette er såvisst ikke heldig, og utgivelser spilt inn i små studio, utgitt på plateselskap som heller ikke er av de største, har en tendens til å ha en noe utilfredstillende lydkvalitet. Samtidig virker det som at pedalen på pianoet til Bolstad Skjelbred i en del partier har hengt seg opp. Klang kan være fint, men det kan også ødelegge. Dessverre preges Urban Songs av det negative utfallet.

Urban Visions visjon er å få deg til å legge fra deg det du holder på med og heller høre på hva de har å si. Gjør man dette, får man en ikke så verst variasjon i hverdagen.