The Biggest Fan (Black Strobe Mix)
Madame Hollywood (Mister Hollywood Vers.)

Tom Middleton

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Electro Glam

80-tallet har inntatt dansegulvene og Tiga holder pastellsvingende horder i sjakk med en tilbakeskuende oppdatering av electro.

80-tallet har kommet tilbake og er synlig i så godt som alle musikalske uttrykk nå om da'n. Elektroniske uttrykksformer er intet unntak - og Tiga er blant dem som har stått lengst frem i køen for å pushe tilbakeskuende electro til folket. Sammen med finnen Jori Hulkkonen (under navnet Zyntherius) leverte Tiga en hysterisk versjon av Corey Harts 80-tallssviske Sunglasses At Night i 2002, som gjorde sitt for å fronte en electro-revival. Nå presenterer Tiga sitt DJ Kicks-oppkok og står frem som en forfekter av 80-tallets estetikk og musikk. På omslaget av utgivelsen er Tiga henslengt i dekadent Marc Almond-stil, samtidig son utvalget på skiva understreker hans hang til mellomeuropeisk electro og skitten house.

Tiga representerer det stadig voksende elektroniske musikkmiljøet i Montreal, Canada, men har minst ett øye fiksert på den mellomeuropeiske underskogen av gryende techno-artister. Utvalget hviler sterkt på artister som representerer samme lydbilde som mannen selv; et retro-uttrykk tungt basert på gammel teknologi og strikte rytmer. Av høydepunktene i den innledende delen av utgivelsen er italienske Jolly Music med en Adult remiks av Radio Jolly og Chromeo som leverer en Playgroup remiks av You're So Gangsta. Uttrykket varieres etter at den innledende electro-boogien har lagt seg, og stemningen vendes i en mer ekstrem retning når Le Tigre griper mikrofonen i riot-grrl-stil på Deceptacon - riktignok vennlig remikset av The DFA. Når Soft Cell følger opp med ...So faller mange av brikkene på plass i forhold til Tiga og hans strengt estetiske fremtoning og hang til 80-tallets kontinentale stil.

Albumets midtparti leverer den svakeste delen av utgivelsen med et uttrykk som i sterkere grad dras mot tradisjonell house som fort blir kjedelig for et lyttende publikum. Bidragene fra Antonelli Electric og Break 3000 er blant de svakeste i utvalget og gjør denne delen av utgivelsen til en prøvelse for de som faller av når rytmene blir for repetitive. Stemningen stiger når Tiga på ny slår seg sammen med Zyntherius på Dying In Beauty og drar uttrykket mot en oppdatert versjon av 80-tallets electro. Overgangen er glidende til et av albumets sterkeste låter - Time Has Changed - levert av Codec & Flexor med en sterk vokalprestasjon som kler det minimalistiske uttrykket meget godt. Nok en dominerende vokal trer frem på Stevie V's klassiker Dirty Cash i en meget sterk Red Zone-remiks av mesteren David Morales.

Avslutningen er ekstatisk med låter fra Swayzak, Charles Manier, Märtini Brös og to spor med Tiga. Det er Tiga som avrunder denne utgaven av DJ Kicks med en dekadent remake av Felix Da Housecats klassiker Madame Hollywood - hvor den fyldige vokalen er byttet ut med Tigas egen og hvor teksten er skrevet om til å fylle hans personlige behov. Resultatet er strålende elegant og en verdig avslutning på en variert rundtur i Tigas univers. Kvaliteten varierer noe underveis, men sluttproduktet er såpass interessant at jeg gjerne anbefaler det videre.

Portishead - Third

(Go! Discs)

Trip-Hop er for Portishead noko som var. I 2008 utfordrar dei oss med andre tonar, og er minst like interessante.