Isis
Amber Asylum

Neurosis & Jarboe - Neurosis & Jarboe (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Nevrotisk vakkert

En ekstra liten godbit fra Neurosis i form av denne offisielle bootlegen - like vakkert, mørkt og stemningsfullt som vanlig.

Dette er den første skiva i en serie av offisielle bootlegs fra Neurosis. Opptaket stammer fra konserten i Lyon, som var en del av Times Of Grace turneen i 1999. Undertegnede har aldri hatt gleden av å se Neurosis live, noe som visstnok skal være eventyrlig kunst i følge de heldige som har opplevd det. Kunst uttrykt gjennom musikken og gjennom visuelle effekter som brukes på scenen. Sistnevnte kan selvfølgelig ikke oppleves gjennom høyttalerne på anlegget ditt - ei heller stemningen som hører med til en konsert. Dette er dog det nærmeste man kan komme å være på konsert med Neurosis, uten å faktisk være der.

Official bootleg.01.lyon.france er en av de skivene som absolutt anbefales å nytes i liggende stilling. Når man har funnet den rette liggestillingen på sofaen eller senga er det bare å trykke play og la Neurosis ta deg med inn i deres dystre verden. Åpningssporet The Doorway står klart til å slå deg hardt og brutalt i bakken med en gang skiva begynner å snurre. Fulgte du ikke rådet om å legge deg ned før du trykte play kan du angre nå. Sangen er den mest aggressive på skiva, og man kan virkelig føle Neurosis sinne, desperasjon og frustrasjon som slår imot deg. Starten på neste sang, Lost, gir lytteren et lite pusterom igjen. Det tar derimot ikke lang tid før det på ny blir brutalt og aggressivt, for så å roe det ned igjen. Slik fortsetter også resten av skiva. Rolige og brutale partier overlapper hverandre, ofte uten noen som helt forvarsel - det bare skjer, og det føles så utrolig riktig hver gang.

Neurosis ble dannet en vinterdag i 1985, og har hele ti utgivelser å plukke låter fra. Det største problemet blir derfor ikke å finne gode nok låter til konserter, men å velge bort bra låter. I Lyon spilte de sanger fra Times Of Grace, Enemy Of The Sun, Sovereign og Through Silver In Blood. Felles for sangene på denne skiva er at de holder meget høy standard, både musikalsk og lydmessig - tatt i betraktning at dette er en 'bootleg'. I motsetning til på mengden av uoffisielle bootleger slipper man å irritere seg over klapping, synging og annen støy fra nabo'n til den sleske jævelen som har en dårlig walkman på 'Rec' i innerlomma.

Neurosis' musikk er noe helt spesielt og stemningene bandet klarer å bygge opp gjennom låtene sine er det få andre band som kan matche. Den er psykedelisk, ærlig, og fylt av smerte, sorg og hat. Det er veldig vanskelig å trekke fram band som spiller noenlunde i samme gate, men jeg legger likevel ned Isis som en linje å manøvrere langs.

Dedikerte fans har nok allerede funnet en plass til denne skiva i samlingen, og det er nok nettopp dem som er målgruppen for denne utgivelsen. De av dere som ikke har hørt bandet bør derimot absolutt benytte første mulighet til det. Hvis dere ikke har lyst å starte med en live-skive er A Sun That Never Sets (2001) eller Times Of Grace (1999) å anbefale. På grunn av Neurosis noe spesielle stil er nok dette et band man enten liker eller ikke liker. Du kan bli skuffet, men det er også fare for at du forelsker deg for resten av livet. Jeg ville latt dem få en sjanse. Mulig jeg er partisk når jeg sier akkurat det.