Stengte Dører
Life... But How to Live It

Perle - Bøyen Beng (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Alt for alt til alle

'Spilles så høyt at naboene blir rare i hodet!'

Som husband for Blitz må Bøyen Beng sies å skape soundtracket for de tapte saker. Platene deres er en slags post-punk Jan Erik Vold-rock der "saka" er overordnet det musikalske, selv om bandet slett ikke lyder verst. Lydbildet på Bombe er særs velfristert og mye pønka er det egentlig ikke. Noen pønkeriff og melodiganger som er blitt genretypiske standardingredienser høres riktignok her og der, men det er Starbo på fela som "stæler" hele showet.

Ellers er det jo budskapet som teller. Plata er reint glidemiddel for ei kriserammet venstreside med sterkt behov for styrkning og bekreftelse av et krakelerende virkelighetsbilde der klassefiendene vinner slag på slag. Tekstene opererer innenfor et småparanoid paradigme der det er "dem mot oss" - og den større analysen uteblir. Det er ikke greit å tilhøre overbygningen men søke tilflukt i basis. Å beskylde noen for politisk korrekthet på Bombe blir som å anklage Kjell Magne Bondevik for å være Jesus-apologet. Her snakker vi ikke låtliste, men saksliste. Lytting til Bøyen Beng er et lutrende bad i konsesusholdninger på linje med daglig lesning av Klassekampen. Vi snakker med andre ord om funksjonsmusikk framfor alt. Subjektet i tekstene er det store vi, en etterhvert nokså uklar imaginær størrelse som drevet på ml-mental naturgass stadig er blitzernes beste påskudd. Dette vi'et representerer de dyder og holdninger som gjør de sekteriske retninger på venstresida like marginale og retthaverske som hvilken som helst annen menighet. Beklager, jeg bare må si det. Og for å gjøre det klart: Undertegnede kaster selv sin stemme til et marginalt parti på venstresida.

Som nevnt er Bøyen Bengs Bombe en velspilt en - og den bør gå rett hjem i målgruppa.