The Flaming Lips
Dinosaur Jr.

The Winter is Coming - Elf Power (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fengende skramlepop

Mer tandert og fengende fra alvekreftene på deres femte helaften.

For de som har tilbøyeligheter til seksti- og syttitalls skeiv psykedelisk poprock, så er Elf Power et helt klart førstevalg. Jeg koste meg stort med A Dream In Sound (1999), men fikk ikke med meg deres forrige utgivelse The Winter Is Coming (2001). Elf Power har sine røtter i Elephant 6-kollektivet, med ymse band i samme stil og genre som de selv. Alt lokalisert i Athens, Georgia, USA.

Elf Power dyrker en del av nevnte tiårs sound og musikalske trender, men er samtidig lett å sammenligne med "nyere" band som The Flaming Lips (som stiller sterkt som inspirasjon) og Dinosaur Jr. Jeg drister meg til å betegne de som en litt mer sukret poplight-utgave av J. Masics, og det skulle antyde en del om kvaliteten på bandet. Fra debuten Vainly Clutching At Phantom Limbs (1995) har Elf Power holdt en relativt stø kurs innenfor lo-fi-skramlepopen. Med Creatures er inntrykket at de tar steget over i enda mer kontante og fengende poplåter. Jeg har ingen aning om denne dreiningen har noe å gjøre med at bassist Bryan Helium har tatt kvelden og forlatt bandet, men spennende er det i hvert fall. På A Dream In Sound (1999) var det lett å like Elf Power for de vindskeive og naive drømmebildene de manet fram med instrumentene, mens på Creatures finner man enda mer kontante, innstrammede og direkte låter.

Hele Creatures består av anekdoter om ulike ekle dyr og monstre, her finner du låter om alt fra slanger til demoner. Alt av skumle ting som kan krype, smyge og ekle seg inn på deg blir beskrevet med søte og naive vers og en stor grad av innlevelse. Allerede på åpningssporet Let The Serpent Sleep viser bandet seg fram med sin nye stil, og knaller i gang med en veldig sterk poprocklåt uten det alt for psykedeliske preget. Et klokt hode vil muligens kalle den justeringen Elf Power nå gjør for en kommersialisering av låtmaterialet for å vinne publikum, men jeg kan ikke helt tenke meg at de verken har behov for å selge noe av sin alvesjel eller at dette absolutt skulle komme nå - etter fire album og en bunke EPer. For meg er denne tilpasningen så enkel at det tar litt kortere tid før låtene sitter, uten at det forringer kvalitet eller lytterglede. Alle de elleve sporene på Creatures er gode, her klarer jeg rett og slett ikke å finne noen nevneverdige innvendinger.

Creatures inneholder en ganske stor variasjon i låtene, slik at dette aldri blir en kjedsommelig erfaring. Andrew Rieger er fremdeles en god låtskriver, og klarer denne gangen å male et tema ut over alle låtene uten at det blir noen tåpelig "temaplate" slik det av og til ble på nevnte syttitall. Jeg vet ikke om Elf Power passer til kategoriene "alternativ" eller "indie" lenger - her er det vel mer snakk om pop med et særpreg og klare referanser. Gi gjerne Creatures en sjanse, den er etter min oppfatning deres hittil beste utgivelse!