Sleater-Kinney
Royal Trux
The Fall

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Jesus!

Animal Collectives selskap Paw Tracks er klare med en utgivelse som gjerne komper en fest med øl, svette og spy.

Jeg er stadig på jakt etter ny og spennende musikk, og et viktig kriterium når jeg leter etter nye ting er særegenhet. I år er det hittil Josh Rouse sin plate Nashville (2005), som har rotert aller mest hjemme hos meg. Han har denne viktige særegenheten til tross for at han er av de mer alminnelige indieheltene. Men jeg liker også å utvide horisontene og oppdage nye gleder med musikk som jeg ikke visste at fantes. Og gjennom Animal Collectives selskap Paw Tracks, som holder til i New York, har det skjedd mye mildt sagt spennende siden oppstarten for to år siden med slippet av deres første skive Here Comes the Indian (2003). Animal Collectives Panda Bear har gitt ut den sære og flotte Young Prayer (2004), og er nå under navnet Jane (som han deler med Scott Mou) ute med plata Berserker (2005) som skal få fart på dansefoten med house-beats og synth-riff på en ny måte. I tillegg har Paw Tracks blant annet gitt ut et par skiver med Ariel Pink’s Haunted Grafittis eksperimentelle og herlige eksentriske lo-lo-lo-fi pop.

Nå er altså Paw Tracks på trappene igjen med en utgivelse av det spesielle slaget, og The Peppermints takker med å levere et mildt sagt blasfemisk plate-omslag. På coveret ser vi The Peppermints rundt bordet ved den siste nattverd, og det er vel greit, men inne i omslaget er bordet fullt av dildoer, fulle disipler og en ganske så grisete matkrig. Jesus Christ! Ganske usmakelig synes jeg, men det er dumt å dømme The Peppermints bare på grunn av omslaget. De lager nemlig til tider en ganske så tøff lyd. Med låttitler som Sexy Total Fuck, Anxiathon og Red Wedding, White Wetting tyder på at dette er en plate du ikke setter på hvis du har invitert til en romantisk middag (låttitler som Grapefruit og Onion Salad til tross).

På Jesüs Chryst hamrer San Diegoitene (hvis du har sett filmen Anchorman vet du også at San Diego forøvrig betyr hvalens vagina, hehe) gjennom 18 kjappe eksperimentelle punkrock-låter som blander noiserock, indierock, og riot grrrl med en solid dose adrenalin. Her slås det hardt på basstromme og cymbaler i både takt og utakt, og gjentagende gitarriff og bassfigurer blir avbrutt av gitarfeedback og hissige rop som kjemper for å bli hørt i det hvite støyen. Med den lekne tilnærming til punken er The Peppermints ikke helt som alle andre, selv om dette nok ikke er den særeste utgivelsen fra Paw Tracks. Til tider griper The Peppermints en nerve med sin angstfylte musikk, noe de er avhengig av å med en så enkel låt-oppbygging. Jeg er mest gira på dekadent-desperate Blüdudud, Yes It Is som høres ut som Yeah Yeah Yeahs med angst, K Records-trommemarsjen Onion Salad og noise-utbruddet Grapefruit. Dessverre er det en del låter på Jesüs Chryst som ikke lever opp til disse høydepunktene, og det blir til tider litt intetsigende når energien ikke kommer helt til sin rett. Dette er likevel blitt en spennende utgivelse og en dans med The Peppermints trenger ikke være bortkastet tid hvis dette høres ut som din greie.