Fight Test - The Flaming Lips (2003)
Ego Tripping At The Gates Of Hell - The Flaming Lips (2003)
At War With the Mystics - The Flaming Lips (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Free side of the Moon

På sin tolvte plate fremstår Flaming Lips som mer utfordrende og mindre forutsigbare enn noen sinne.

Wayne Coyne har siden Flaming Lips' morgen tidlig på 80-tallet sørget for at bandet har vært et veksthus for ideer og åpen for innfall med psykedelisk eksperimentering av ulik art. De siste 10 årene har de etablert seg blant de største bandene innen alternativ amerikansk rock, kunstnerisk og kommersiellt toppet med The Soft Bulletin fra 1999. De har sopt med seg Grammys og Brit Awards, og Do You Realize?? er nå intet mindre enn den offisielle rockelåten for Oklahoma.

For enkelte kunne det sikkert vært fristende å fylle opp kontoen med en hitparade av et album tilpasset massene, og Coyne er definitivt kapabel til det. Derfor er det gledelig at veteranene benytter anledningen til å vise hva de er laget av, at de aldri har vært et band som har valgt letteste vei, men som fremdeles, etter 25 år evner og orker å utfordre seg selv - og sitt publikum. Embryonic er på mange måter en omfattende plate, 70 minutter lang, med et lydbilde fortettet og kantete mer enn sfærisk og luftig, alltid ambisiøs og mangfoldig.

Inspirert av doble utgivelser som White Album og Physical Graffiti, kanskje også Miles' Bitches Brew for det jeg vet, for det er definitivt en eim av 70-tallets intense electric Miles oppe i denne gryta. Billedlig talt holdes dermed ballongene og dyremaskene litt mer skjult til fordel for et mindre opplagt veier inn i skittenfunk, radbrukken spacepop og symfonisk lo-fi, om det er mulig å bruke denslags paradoksale tagger om et album.

Bidragsyterne underbygger Embryonics omfang. Her er Karen O (fra Yeah Yeah Yeahs) som simulerer dyrelyder, synthpoperne i MGMT og en Thorsten Wörmann, matteprofessor i Dortmund, som snakker. Embryonic er en plate der anarkiet kontrolleres gjennom erfaring, der musikalsk frihet og uryddig kaos smelter sammen med grandiose popvisjoner, i et laboratorium av astrologisk tåkeprat og visjonære ideer. Er alt like vellykket? Nei. Er det mindre interessante øyeblikk her? Jepp. Men Embryonic er ikke en samling låter, men et konseptuelt dobbelalbum som Wayne Coyne selv uttalte følgende om i juli: "Double albums usually fall into a couple of categories... indulgent, egotistical or lazy. They are almost always summed up as 'would have made a better single album if only the artist would have focused themselves, edited themselves, and got down to work and trimmed the fat'." Selvsagt kunne de skjært bort noe fett her, men det er også dette overskuddslageret som gjør Embyonic til en plate som det vil ta tid både å bli ordentlig kjent med - og lei av. Og som han selv filosoferte: "Either way, it's too late… the damage has been done."

Bandets neste prosjekt skal visstnok være en remake av Pink Floyds Dark Side of the Moon. Enn så lenge er det mulig å dykke langt ned i dette Ummagumma av en plate.