DumDum Boys
Holy Toy

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Det meste fra The Beste

The Beste var der sammen de beste på 80-tallet. Nå gjenutgis bandets to album på nytt.

Endelig - og så fortjent - presenteres The Bestes to utgivelser i remastrert utgave. Oppe i all begeistringen, la oss reise tilbake til 80-tallet og ta for oss litt av historien først.

The Aller Værste, en bauta i norsk rockehistorie, takket for seg i 1982. Medlemmene ble involvert i flere band og prosjekter kort tid etter. Sverre Knudsen og Chris Erichsen startet Løver & Tigre med medlemmer fra bl. a Hot Club De Norvege. Harald Øhrn var involvert i prosjekter/band som Stilleben, Jik Jak Jennik og Hardyguttene. Lasse Myrvold var involvert utgivelsene The Wilkoks Talk og Göbbels A Go Go. Felles for alle var kort levetid.

Allerede ett år etter starten ønsket Sverre Knudsen å komme seg vekk fra den jazzpregede stilen i Løver & Tigre, og bevege seg mer til kjent territorium. Med seg fikk han sine gamle kamerater fra TAV; Harald Øhrn og Lasse Myrvold. I tillegg ble Sven Kalmar (Holy Toy) og Kjartan Kristiansen (Wannskrækk) som faste medlemmer. Dermed var plutselig The Beste etablert.

Debuten med den lange tittelen En sang for åtte kroner, en lomme full av rusk, og firogtjue troster i damens rosenbusk (1985) skulle nettopp bli den naturlige etterfølgeren til TAV som så mange hadde ventet på. Elementene fra TAV høres naturlig nok gjennom albumets 17 låter. Men i motsetning til ska/nyveiv-landet som de omfavnet, er spennvidden hos The Beste enorm. En rekke sjangere knas og lekes med. Alle bandmedlemmene bidrar med tekster og musikk og gir albumet en konstant spenning. Du vet aldri helt hva du får. Låtene holder godt den dag i dag - og tenk - albumet ble spilt inn og mikset på en 4-spors i løpet av fire dager.

The Beste viste at klart uttrykk forskjellig fra samtidens artister, og kort oppsummert høres et slags skranglepoporkester som elsket å leke, være frislupne, sprenge grenser og være nyskapende. Låtmaterialet er utsøkt med spenning rundt hvert eneste sekund, men uttrykket er alltid The Beste. Av låter kan "Hjertet er en muskel" nevnes, en lekende lett poplåt med et lett nervøs gitarriff. Ståbassen til Øhrn innleder en mørk stemningsfull intro til "Folk behandler folk" for dernest å låte som britisk post-punk. Frijazzens elementer høres i "Hvem har det vel travelt" blandet med garasje/psykedelia. "Striper i lufta" er blues om en ikke vanlig tradisjonell forstand.

I tradisjonell tro turnerte bandet rundt omkring Norges land. Kjartan Kristiansen som hadde The Beste som et sideprosjekt ble nå etter hvert og naturlig nok fullt konsentrert på sitt eget Dum Dum Boys. Derfor ble Geir Wentzel hyret inn på hammondorgel da oppfølgeren Blått skulle spilles inn, og senere ble han også med som fast medlem. Der debuten var en utrolig spennende reise der alle var sterkt delaktige i skapelsen var bandet nå nærmest blitt et rent Sverre Knudsen prosjekt. Blått preges av mindre variasjon enn forgjengeren der det eksperimentelle ble tonet ned og låtene helte mer mot pop- og rocketradisjonen. Sterke spor finnes det mer enn nok av som den småspretne bassgangen i versene på "Hun ble indianer" som er veldig "Taxman" (The Beatles), og den funkete og sjarmerende avslutningen "Beveg dere (bli beveget)".

The Beste var et band som kom raskt på banen, men dessverre ble borte for tidlig. Derfor er det en stor glede plateselskapet Plastic Strip Press tar ansvar for den norske musikkarven, og samler begge albumene i en flott innpakning. For øvrig ga selskapet også ut Løver & Tigres eneste plate for kort tid tilbake. Vedlagt følger 16 siders booklet med tekster av forfatteren Ola Bauer (skrevet i 1985 ifm. debuten) og av Audun Vinger som tar for seg siste albumet. Anbefales på det sterkeste for alle som er interessert i norsk rockehistorie.