Keine Sitar

Mouse on Mars
Cluster

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Oral/anal fisk

Spennende, men ujevn ambient og elektro fra tysk enmannsprosjekt.

Sclammpeitziger er enmannsprosjektet til Jo Zimmermann fra Køln, som også trykker knotter i Holosud sammen med F.X Randomiz. Ifølge Zimmermann er Sclammpeitziger navnet på en fisk som både kan puste gjennom munnen og anus, noe som må sies å være litt av en prestasjon. Å lage musikk som på plata Collected Simple Songs of my Temporary Past er heller ikke verst.

Dette er en samling av forskjellige utgivelser som kom på diverse tyske selskaper i løpet av nittitallet, deriblant Sonig, plateselskapet til Andi Toma og Jan St. Werner fra Mouse on Mars. Og Sclammpeitziger har en del fellestrekk med nettopp MoM og annen elektronisk musikk fra Køln. Dette er leken, blippete, flippete, billig-elektronika; en slags poppete plastversjon av krautrock, med store deler ambient. Mye av plata er laget med et Casio-keyboard og en batteridrevet Yamaha-sampler, noe som gir en del av låtene en slags klossete sjarme. Dessuten har alle kuttene fantastiske titler som Hallimaschbomba im Kreisverkeher og Mango und Papaja auf Tobago.

Sistnevnte er dog et av eksemplene på låter som rett og slett blir for toskete for mine ører. Det høres ut som et opptak fra juleaften 84 hvor unge herr Zimmermann akkurat har fått et keyboard i presang, som han bare MÅ prøve øyeblikkelig, til tross for manglende musikalske ferdigheter og verdens kjipeste forhåndsprogrammerte ompa-rytmer. Det er vanskelig å se et poeng eller en hensikt bak en slik komposisjon, bortsett fra at opphavsmannen antagelig fikk seg en god latter da han fikk den utgitt. Andre steder glir han inn i litt stillestående og grunn ambient, som rett og slett blir uinteressant.

Men generelt er dette en spennende affære. Konfliktfickfähig for eksempel er en hard og rytmisk casio-stomper som funker som farsken. Undertegnede får rykninger i nakken og en voldsom trang til å headbange. Det er ikke så ofte det skjer når man hører på eksperimentell elektronika fra Køln.

Collected... er både sær og utadvendt, tidvis faktisk vakker, til tider vanskelig å vite om man skal ta alvorlig. Men samlingen besitter definitivt en sjarm som er en mangelvare i sjangeren. Skal du bare kjøpe en elektronika-plate fra Køln i år bør du imidlertid heller satse på Mouse on Mars sin Idiology. Den er hardere, vakrere, særere og byr på flere overraskelser.

Orchestra Baobab - Pirates Choice

(World Circuit)

Afro-cubansk klassiker som endelig er tilgjengelig i sin fulle lengde.