cover

Cut to the Bone

Tim Lothar

CD (2006)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Blues

Stiler:
Deltablues / Piedmont blues

Spor:
Easy Baby
High Sheriff Blues
Don't Hesitate
Bound to Go
Highway 424
M&O Blues
Backdoor Business
Baby Blue
Katrina
Amalina

Referanser:
Leadbelly
Lightnin' Hopkins
Charley Patton
Reverend Gary Davis
Lil' Son Jackson
Chris Smither
Roy Book Binder

Vis flere data

Se også:
In It for the Ride - Tim Lothar (2008)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Dansk deltadose

Dansk bluestrommis griper sin akustiske gitar og viser seg frem som deltablues-tolker.

Danske Tim Lothar Petersen er bedre kjent som trommis i det hardtsvingende danske bluesbandet Lightnin' Moe, som nettopp ble anmeldt her på groove.no

Med egenutgitte Cut to the Bone overrasker han med en soloutgivelse med helakustisk blues. Dette er en meget dempet affære og virker som et slags utløp for noe som må være en intens interesse for bluesens røtter. Her er låter av Charley Patton, Leadbelly og Robert Johnsons makker Willie Brown, samt et betydelig knippe egne låter.

Dette overskuddsprosjektet er ikke ille. Petersen viser seg som en kompetent og kontrollert gitarist, både når det gjelder mer Piedmont-aktig fingerpickin' og deltablues med slide. Lyden er ren og fin, selv om den ifølge Petersen er spilt inn med svært enkle midler hjemme hos opphavsmannen selv og mikset på hans computer. Det umiddelbare "problemet" er at det er svært mange artister i denne sjangeren, selv i Europa, og for ikke å snakke om USA. Spørsmålet blir da om man trenger denne CDen fremfor andre mer kjente akustiske bluesartister. Svaret er nok at denne utgivelsen dessverre mangler særpreg. Som sagt er det mye fint gitarspill og kos for ørene, men spesielt på det vokale blir det alt for tynt. Denne sjangeren er så naken og avslørende at en artist bør ha noe å dra på med vokalt, og det har dessverre ikke Petersen. Dermed kan det fort bli kjedelig og anonymt.

Men la oss ikke svartmale. Dette er som sagt ikke Petersens hovedprosjekt, og Cut to the Bone bør kunne skaffe ham spillejobber på buler og ølhus i Danmark når han ikke er på veien med Lightnin' Moe. Best likte jeg Willie Browns M&O Blues med tøff basstrenge snapping og Backdoor Business med herlig slidespill og en hypnotiserende basslinje. Avslutningen Amalina er en stemningsfylt instrumental som kunne glidd inn på en av Ry Cooder tidligere skiver. Det vitner litt om Pedersens evner på gitar, tross alt.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Richmond Fontaine - Post to Wire

(El Cortez)

Dei er ømme, dei er eksplosive og dei fortel skarpsindige historier frå den amerikanske sidelinja.

Flere:

Sukpatch - 23
Ensemble 96 - Immortal Nystedt