Living With the Blues - Duke Robillard (2002)
World Full of Blues - Duke Robillard (2007)
A Swingin Session With Duke Robillard - Duke Robillard (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fortsatt konge

Robillard viser at han fortsatt har tørt krutt på lager på denne fantastiske utgivelsen som er en nydelig hyllest til svingende blues.

Jeg må innrømme at jeg ikke har hatt den samme gleden av Robillards siste utgivelser som jeg pleide å ha. Han er alltid deilig å høre på og gjør aldri direkte dårlige plater, men han har over lengre tid levert ting som kan virke som de går litt på rutine. Selv da er han hevet over de aller fleste, men likevel er det åpenbart at han hatt mer inne. Det er derfor en glede å melde at Stomp! The Blues Tonight er utgivelsen jeg har ventet på. Her er han i samme form som på legendariske Duke's Blues fra 1996.

Helt fra første spor hører man at denne gangen klaffer det. Lyden er et sant svir i seg selv. Plata er spilt inn i Dukes eget Duke's Mood Room studio, og sjelden hører du denne type musikk med mer varme, luft og fylde. En medvirkende årsak er selvsagt det helt utrolige bandet hans som består av medlemmer fra Roomful Of Blues og hans nåværende turnéband. Det låter simpelthen utrolig fett fra et band som kan denne sjangeren til fingerspissene. I tillegg høres Robillard litt mer sulten ut. Han plukker tøffe coverlåter og gjør dem til sine egne i stedet for bare å levere en hyllest (eller kopi om du vil), og han har i tillegg vassere gitarlyd enn på en god stund.

Det er vanskelig å trekke frem enkeltlåter da dette er veldig helstøpt, men tittellåten sitter som ei kule, Johnny Guitar Watson's Three Hours Past Midnight har sjelden hørtes bedre ut, trad-låten Frankie and Johnny gjøres om til en spretten instrumental der Duke legger konkurransen ganske død når det gjelder denne type jump blues gitarspill. Det er ingen som gjør dette bedre enn han når han tråkker skikkelig til, kanskje med unntak av Kid Ramos og Nick Curran på svært gode dager.

Selvsagt er også T-Bone Walker hyllesten Jumpin' the Bone en godbit, og det samme kan sies om Ike Turner's Tore Up. Som sagt er han i stand til å puste nytt liv i disse, selvsagt godt hjulpet av det eminente bandet. Også gjestevokalist Sunny Crownover gjør en meget god figur, både på den hardtslående shuffelen Look But Don't Touch! og i mer bluesa låter som I Wanna Hug You, Kiss You, Squeeze You. I Look But Don't Touch viser forresten Duke at han er mye mer enn en jump blues gitarist som helst holder seg til de store orkestergitarene med den lune lyden – her sparker han inn dørene med hard Strat-spilling.

Ikke alt her er gull. Enkelte hvilespor kan i mine ører bli for jazza og lune til tross for suveren musisering av bandet og Robillard. Men med 16 spor har Stomp! The Blues Tonight rikelig med godbiter, og det er bare å ta av seg hatten for Robillard som nå godt oppe i årene tydeligvis er på sitt beste kreativt. Full kreativ kontroll på karrieren har han hatt lenge, noe også det svært smakfulle platecoveret er et bevis på.

Robillard har jo en produktivitet som få andre i bluesgamet, og enkelte bluesfans har kanskje styrt unna kjøp en stund, men Stomp! The Blues Tonight bør eies av bluesfolk over det ganske land. Det er nemlig en fortreffelig plate.