cover

Music For Shopping

Maja Ratkje & Lasse Marhaug

LP (2002) - Synesthetic Recordings

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Støy / Samplehappy

Spor:
The Stree Parade Massacre
Femail Popcorn Demon With Mobile Slash Reflector
Spunk Rock Goes Total Shock Monster


Seasick Blues (Home Automat Version)
Sweet Music and Lonely Bear With Ghost
Setsuko's Confession With Lullaby

Referanser:
Jazzkammer
Fe-mail

Vis flere data

Se også:
Voice - Maja Ratkje (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Tidlig dokument i Ratkjes støykarriere.

En subtil kommentar fra anti-mainstreamkulturens mer støyete univers.

Fra Oslo opererer Synesthetic Recordings, et selskap som opererer med utgivelser innenfor eksperimentell musikk i forskjellige avskygninger. Music For Shopping kan vi definitvt kalle støymusikk, med et åpenbart improviserende fundament. Bak dette verket står Maja Ratkje og Lasse Marhaug, to sentrale støymakere i norsk kontekst, men også med et relativt stort antall reisedøgn bak seg på den internasjonale støyscenen som strekker seg fra Tokyo, via Wellington, USA og selvfølgelig også til Skandinavia og Europa.

Music For Shopping består av materiale spilt inn live i SPUNK studio i Oslo, krydret med såkalte feltopptak fra Tokyo og Kyoto, året 2000. Plata ble sluppet i 2002, og når vi nå leser 2004 er altså dette relativt gamle opptak sett i sammenheng med denne scenens og ikke minst musikantenes relativt korte levetid til nå. Lydkildene på denne utgivelsen er theremin, Ratkjes stemme, analoge effektbokser, diverse samples og sikkert en god del godsaker Marhaug har samlet av støy på sin laptop opp gjennom årene. Et interessant poeng med denne utgivelsen er at den viser det som må være et av de første opptakene gjort av Ratkje som støyartist. Hennes allsidighet har etterhvert ført Ratkje inn på støysporet, der hun de siste årene har markert seg med et par sterke konserter, og ikke minst utgivelser. Duoen med Hild Sofie Tafjord i Fe-mail som har resultert i Syklubb Fra Hælvete, og Ratkjes Voice (solo/Jazzkammer), er rett og slett knallgode utgivelser som viser at Ratkje er en artist som mentalt er godt plantet i støyverdenen. Music For Shopping markerer også en liten overgang fra Ratkjes eksperimentering med theremin, et instrument hun mer eller mindre har forlatt på nåværende tidspunkt.

Music For Shopping spiller på et motsetningsforhold mellom det ekstremt fortettede lydbildet støyen representerer på denne plata, og det som kremmerne oppfatter som stimulerende for kjøpemuskelen. Det er forresten en ganske spekulativ måte å bruke musikk på, det er i og for seg kreativt, men formålet er å dysse ned folks kritiske evner for å få dem til og åpne lommeboka. Music For Shopping er en slags kritikk av kremmerelementet, uten at den går særlig langt. Men allikevel en av få politiske kommentarer jeg har sporet i den kommersielt minst attraktive av alle sjangere.

Lydbildet befinner seg stort sett i de øvre sfærer av frekvensspekteret, den blir aldri skingrende som Lasse Marhaug/Jazzkammer tidvis kan være, men har funnet et behagelig leie som gjør at støyen når helt fram. Det varieres mellom hektisk cut up og lengre og svevende støylandskaper, en fjær i hatten er at det myldrer av lyd i alle kriker og kroker av lydbildet. Det gjør dette til en spennende opplevelse. Side to er spekket av opptak fra det som må være innsiden av japanske kjøpesentre, ikke identifiserbare samtaler og andre kjente ukjente lyder fra andre siden av kloden. Plata avsluttes med en samtale (Ratkje?), der en japaner blir stilt spørsmålene om støymusikkens betingelser i Japan, og hvor mange utøvere som opererer innenfor begrepet. Svarene blir overskygget av nok forstyrrelser til at man ikke får med seg hva han svarer. Egentlig jævlig irriterende, men veldig effektfullt. Det hele får et preg av å være et lydfossil man altså kan tolke noen svar ut av, uten at man kommer helt til kjernen.
Så et aldri så lite antropologisk dokument i lyds form er dette også.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Fiery Furnaces - Gallowsbird's Bark

(Rough Trade)

Ein fanfare til upolert og hemningslaus rock'n'roll, frå debuterande New York-duo.

Flere:

The Knife - Tomorrow, In a Year
Monster Mike Welch - Cryin' Hey!