Panic

The Stooges
Yeah Yeah Yeahs

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Væpnet med gitar

Historien har vist at kunststudenter i rocken ikke har vært så ille som man kanskje skulle tro.

Ikara Colt er et relativt nytt britisk band som blander moderne rock og elementer fra punk/new wave. Intellekt og enkel aggresjon i ett band uten at det blir kunstrock av den grunn. Likevel møttes medlemmene på kunststudier i London. Det snåle navnet er ikke annet enn navnet på to håndvåpenprodusenter. Musikken er akkurat så lite kommers at de slipper å bekymre seg for hvorvidt dette vil bli spilt på ettermiddagsradio eller ikke.

På den oppdaterte europeiske utgaven av Chat and Business følger også EPen Basic Instructions med. Coveret består av en rekke hvite felter hvor man kan plassere de vedlagte klistremerkene. Disse viser små fotografier av blant annet kraner, biler og korridorer. Lag ditt eget cover... moro!

Vokalist Paul Resende har en stil som minner om seint 70-tall og klassisk punk. Dette merkes i størst grad på de raskere låtene. Da er det mye fart og moro. På de roligere låtene, som City Of Glass, blir hele bandet noe stillestående og uengasjerende. Nå mangler vel også en del av de raskere låtene gode melodier, men her veies mye opp av godt støyende gitarer. Uansett er skiva preget av uhøytidelig holdning.

Støy og villskap følger hverandre gjennom hele Chat and Business. Moderne rock i en rå ramme. På sitt beste klarer de å røre ved ryggmargen på lytteren. Både Paul Resende og Claire Ingram tar igjen i innsats det de mangler av stemme. Første og største høydepunkt er Rudd, en låt basert på streit punkpop og kanskje en potensiell hit. En gjemt ekstralåt er også med på slutten, uten at jeg forstår hvorfor dette ikke er et ordinært albumspor.

EPen Basic Instructions er som tidligere nevnt med på denne utgaven av skiva. Musikken her følger samme spor som Chat and Business, men gir en god bonus til platekjøperne. I tillegg er innpakningen mye finere grunnet denne doble varianten. Innholdet på EPen er fire låter som ikke skiller seg vesentlig fra låtene på albumet, selv om gitarstøyen oftere er dempet til fordel for synth her. Poplåta Don't They Know svinger godt på sin mørke måte. At Basic Instructions virker hakket mer interessant enn albumet kan skyldes en viss progresjon eller at Ikara Colt gjør seg best i mindre doser.

Ikara Colt oppholder seg i krysningen mellom leken frihet og kjølig hardhet. De har klart å få et eget utrykk innenfor rammene av nyere britrock. Likevel mangler de ofte gode nok låter til å holde lytterens interesse oppe. Materialet kan innimellom virke litt ensformig, selv om de har gjort mye for å holde spenningen oppe. Dersom Basic Instructions er innspilt etter Chat And Business ser det nok ut til at vi har med en gjeng i positiv utvikling å gjøre.