For Adeline (Guitar Trio)

Iron & Wine
Devendra Banhart

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fra Picket Fences til Twin Peaks

Climax Golden Twins leverer americana med hint om mørke skogholt og lumre barer i de amerikanske sydstatene.

Climax Golden Twins. Det høres litt ut som en Lita Ford-sang om den brutale pornoindustrien, og de tingene blåfilm-håndverkerne ble tvunget til å gjøre med hverandre i hine hårde dager. Men som så ofte ellers skal man ikke skue bandet på navnet. Musikken til CGT er som platetittelen lover; Highly Bred and Sweetly Tempered. Dette er melodiøs, enkel musikk i stil med en voksende ny-americana-bevegelse, med hyggelige melankolikere som Devendra Banhart og Iron & Wine som toneangivende. Kanskje var det med Coen-brødrenes godlynte Homer-pastisj O' Brother Where Art Thou? at den amerikanske folkemusikken fikk en lenge etterlengtet revival, gjennom The Soggy Bottom Boys' smektende folketoner. Nå spiller imidlertid ikke CGT noe i nærheten av bluegrass - en sammenligning mellom CGTs lydbilde og bluegrass blir som å finne likheter mellom norsk køntri og svensk dansband; Likhetene er der, men Sgt. Petter og Christer Sjögren har tross alt ikke så mye til felles.

Highly Bred and Sweetly Tempered er bygget opp av tre primære elementer: Lekne gitararrangement, mollstemte pianomelodier og obskure lydopptak fra en svunnen tid. De knitrende, litt skrudde opptakene veksler tematisk fra erklæringer om bokstavtro bibeltro til naiv barnepludring, og gir platen et lettere surrealistisk preg som er med på å heve helhetsinntrykket betraktelig. Brukt med langt mer kreativitet og bedre timing enn de endeløse proklameringene man finner hos artister som GY!BE gir disse små lydkuttene nokså ordinære melodier et helt eget særpreg, og forsyner dem med et slags halvautentisk, men forskrudd uttrykk.

Ved hjelp av svært få elementer har CGT dermed klart å skape en meningsfylt variasjon over det forslitte temaet less is more, eller quiet is the new loud, om du vil. Det naive, overfladiske, republikanske merry-go-lucky-lydbildet forenes uovertruffent med det langt mørkere, murrende David Lynch-esque småby-monsteret, representert gjennom de bisarre lydsamplingene. I sum er Highly Bred and Sweetly Tempered blitt den perfekte søndagsplate, en intelligent, men sjarmerende samling med trivelige melodier, som underholder, uten noensinne å la deg unnslippe alvoret som hele tiden ligger og murrer under overflaten.