Billie Holiday
Norah Jones
Stacey Kent

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gloomy Sunday

Norsk teaterstykke om Billie Holiday blir plate. En svært bra plate.

Billie Holiday-tolkninger på norsk? Ikke helt, men All Of Me er samtidig ikke så langt unna, heller. Født i Bergen på Acoustic Records, med prominente jazzmusikere fra Bergen og frontet av sanger/skuespiller Kim Fairchild, er dette helnorskt så det holder. Men sangene framføres på originalspråket, og dette er milevis unna for eksempel Ole Ivars og deres tolkning av No Woman No Cry (forferdelige Nå Går Det For Meg) på Bob Marley-tribute plata Inn Fra Kulda - Bob Marley På Norsk (2001). Noen enkel hyllestplate med sammenskrapet stoff virker det heller ikke som. All Of Me er et teaterstykke om artisten og legenden Billie Holiday, satt opp flere steder i landet det siste året. Teaterstykket har fått moderate til positive kritikker, der teaterdelen av stykket har trukket noe ned, mens musikken har trukket tilsvarende opp.

Alle deltakerne på All Of Me har lang fartstid i Bergens musikkmiljø, men spennvidden på antall plateutgivelser er stor. For vokalist Kim Fairchild er dette som debutplate å regne, mens Sjur Hjeltnes (piano), Frank Jacobsen (trommer) og Ole Amund Gjersvik (bass) har vært mer aktive når det gjelder utgivelser. Særlig Gjersvik har dukket opp i mange sammenhenger, alt fra utgivelser med Combo Tango og Trang Fødsel, til samarbeid med Ole Paus og Nils Petter Molvær. Fairchilds vokal har oppsøkt konserter og festivaler hyppig, og at dette er debututgivelse for hennes del er ikke et sekund for tidlig - her har enhver jazz-, Billie Holiday- og musikkelsker en liten godtepose i vente!

All Of Me er en svært godt gjennomført utgivelse, enkel i sitt arrangement, og med en ren, varm og god lyd alle låtene igjennom. Lysten til å oppsøke et mørkt og varmt sted der disse låtene ble framført live vokste seg sterk etter kun å ha spilt et par av sporene. Hverken Fairchild eller bandet drar musikken eller låtene ut i særpregede retninger, for den som måtte ønske det. Spenningskurven blir derfor ikke særlig høy - men det er min oppfatning at her skal det heller ikke tukles mer en strengt tatt nødvendig. Produksjonen er tro mot Holiday og hennes musikk, mens noe av bonusen man kasserer inn her er Fairchilds usedvanlig sterke og klare røst tonet opp i mot jazzmusikere som har kikket grundig over instrumentene sine. Alt sammen med de fordeler en moderne produksjon klarer å skape i motsetning til Holidays originalkutt, uten at man hverken får lyst til å grave ned de originale Holidayplatene eller at All Of Me tråkker på en musikalsk legendes livsverk. Prestasjonen Fairchild med musikere klarer er nettopp dette, å skape en plate med Holiday-låter man har virkelig lyst til å høre på uten at materialet burde provosere svorne Holiday-fans. Som regel klarer gode tribute-plater å skape såpass nye og givende tolkninger at platen blir verdt å lytte til på den måten. Her får du altså en tribute-plate som ikke bruker dette grepet men likevel klarer å underholde. All honnør for denne prestasjonen.

På All Of Me (2003) får du mange klassiske Holiday-låter, og om utvalget ikke er spesielt overraskende, blir det heller ikke for kjedelig og forutsigbart. Selvfølgelig er Lady Sing The Blues her, og nydelige Strange Fruit, men hvorfor ikke? All Of Me som teaterstykke omhandler Billie Holiday og hennes liv, og da bør kjennemerkene være på plass. Dessverre har jeg ikke sett teaterstykket, og kan si lite om hvordan materialet fungerte på scene og sammen med dialog og skuespilleri. Men som selvstendig plateutgivelse står All Of Me uansett svært så støtt. Og forresten: Jeg vil høre mer til Kim Fairchild! Håper hun dukker opp i nær framtid, for her blir vi presentert for en stemme som burde duge til mange stilarter og forhåpentligvis mange kommende prosjekter.

Helldorado - Director's Cut

(Checkpoint Charlie)

Hemningslaus og morderisk debut frå ein løfterik Stavangerbande.