Faust
Public Image Ltd
Joy Division

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

New Yorks kalde gufs og kjølige presisjon

New York-band som var forut for sin tid, men som blir i overkant kjølig og uttrykksløst.

Den britiske musikkjournalisten Simon Reynolds drar frem tidsepoken 1978-1982 som en av de viktigste og beste tidsepokene for musikk. Da ble det skapt spennende og utforskende musikk på punkens ideologiske og frigjørende grunnlag. Da hadde musikerne tatt konsekvensen av tankene og fant en tilsvarende frihet til å prøve ut nye lyder og instrumenter. Resultatet ble new wave, post-punk, no wave og synth-pop.

Den amerikanske kvartetten Ike Yard eksisterte i denne tidsperioden, og ga sågar ut sine plater på det anerkjente britiske plateselskapet Factory Records som får behørig omtale i boken Rip it Up and Start Again: Post-punk 1978-1984.

Likevel er de ikke tilegnet så mye som et avsnitt i Reynolds gjennomgang av samme årrekke. Samlingen 1980-1982 Collected gir oss bandets to eneste utgivelser samlet på ett brett. Her finner vi både deres album på Factory og EPen Night After Night (på franske Les Disques du Crespuscule). I tilegg får vi seks tidligere uutgitte spor fra samme tidsperiode.

Lydene avslører et band i like stor grad preget av sin punkoppvekst som av avant-gadistisk skolering og no wave musikkscenen i New York. Åpenbart må et band som Suicide ha vært viktig i begynnelsen av dette bandets karriere. I likhet med samtidige artister som Sonic Youth, Swans, Glenn Branca og DNA forespeiler bandet oss en grimm urovekkende fremtid. Musikken er mørk, desillusjonert og bidrar absolutt til å bekrefte inntrykket av denne tidsepoken som en særdeles skremmende og depressiv, men samtidig fascinerende periode i New Yorks historie.

Ike Yard skaper dommedagsaktige eksperimentelle lydskulpturer som henter betydelig inspirasjon fra tidlig krautrock som Can og Faust, men også post-punk dubøvelsene til P.I.L og Joy Divisions angsladde uttrykk. På den andre siden fines der en kantete, skrudd pulserende motorisk rytmikk viderutviklet fra kraut-rockens uttrykk. Sammen med artister som This Heat og Einstürzende Neubauten var Ike Yard langt forut sin tid. Denne pulsen har også visse likhetstrekk med Die Deutsche Welle og band som DAF.

En dirrende, pulserende bassynth vekker assosiasjoner både til kontemporære artister som Black Dice og Liars, som underlaget til norske 120 Days. Men de kan nok også betraktes som en av mange forløpere til industrialmusikken med sine skrapende metalllyder og skarpe gitarlyder, med en pulserende men samtidig med en nådeløs, tørr aggresivitet.

Det som bidrar til å gi Ike Yard et eget uttrykk som skiller dem fra de fleste samtidige artister er deres tydelige vektlegging og bruk av cutting-edge studioteknikk. Miksebordet og effekt-prosessorene blir like viktige som bass, synth eller trommemaskiner. De helt gode låtene mangler nok, men det fines mye å fascineres ved på denne platen, som dog kanskje kan bli litt vel mørk og mollstemt. Det er en nærmest klinisk presisjon i alt som spilles og en monoton, noen ganger mundan, halvtsnakkende vokal som noen ganger nærmest drukner i musikkens kraftfulle mørke teknologiske sanseangrep.

Derfor blir musikken mange ganger for kjølig og uttrykksløs til virkelig å bevege denne lytteren.