Jonas Fjeld
Ulf Lundell
Lars Winnerbäck

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Halden-viser

Debutant fra Halden kommer et godt stykke på veien, men ikke helt i mål.

Historien forteller oss at en trubadur var en mann som reiste store avstander for å framføre sine egenkomponerte sanger. Som den første trubaduren regnes ofte Wilhelm IX (Guilhèm de Peitieus, 1071-1126). En herremann født i gode kår, som var en særdeles dårlig kriger, glad i kvinner, ikke alltid venn med Paven og forfulgt av flere småskandaler gjennom livet. Mest kjent ble han som vandrende poet der flere av hans sanger lever fortsatt.

Definisjon av en visesanger er noe mer ullen, men i følge Bengt R. Jönsson (tidligere leder for Svenskt Visarkiv) så defineres en vise som: "En strofisk dikt med strofisk melodi såväl litterärt som musikalisk oftast präglad av en viss enkelhet i stilen". Så med andre ord er en visesanger en mann eller dame som fremfører nettopp dette. Med tanke på at en trubadur ofte hadde (eller har) et svært turbulent liv, så kan vi muligens fastslå at vi i hovedsak her på berget har og har hatt en rekke flotte visesangere, men ytterst få "ekte" trubadurer.

Frank Skovrand fra Halden er i mine ører en visesanger. Hotellmorgen er hans debut, der han har skrevet all musikken selv og tekstene er skrevet Øystein Karlsen (Herreavdelingen, Et Norge i Krig). Selv om Skovrand er debutant på platefronten er scene-erfaringen lang, da hans daglige yrke er skuespiller, og med roller i bl.a. Reise Til Julestjernen, Hotel Cæsar og Saturday Night Fever. Men det å gå fra å være en respekt skuespiller til å bli en fullkommen og respekt musiker er ikke alltid like lett,ei heller motsatt vei for den saks skyld.

Gjennom de første rundturene med Hotellmorgen så høres den anonym ut. Den tar ikke av, og jeg begynner heller å tenke på hva jeg egentlig skal gjøre når plata er over. Og det er litt av utfordringen til artister som beveger seg i et land der vi etter hvert har fått flere særdeles dyktige og respekterte artister. Skovrand er ny for meg – vi har ikke blitt kjent – jeg kjenner ikke stemmen hans og jeg kjenner ikke til musikken hans. Med respekt for både ham, hans debut og musikken - og Halden - så trenger jeg tid.

Det mangler ikke på erfaring og kompetanse fra bidragsyterne. Som produsent har Skovrand fått med seg produsent Kai Ø. Andersen (DumDum Boys, Madrugada og de fleste andre storheter) og innspillingene foregikk på Athletic Studios, og gode musikere med Freddy Holm i spissen bidrar godt. Derfor har det blitt særdeles god kvalitet på det meste av lyd og behandlingen av instrumentene.

Men det er Skovrands verk dette. Hans mørke, raspete og dype stemme er hakket lenger ned i dypet enn hans bykollega Henning Kvitnes eller Jonas Fjeld, som begge er lett å trekke paralleller til. Skovrand er tøffere i sitt uttrykk og musikalsk sett et stedt midt mellom Kvitnes/Fjeld og svenskene Ulf Lundell og Lars Winnerbäck. Hør på låta Følelsen av Stockholm og tenk deg denne med svensk tekst. Vel, Halden grenser jo til Sverige så er det kanskje ikke så rart at inspirasjon også hentes fra våre naboer.

Hotellmorgen varierer fra det veldig enkle til det noe mer skumle, uten at en havner i den mørke bakgata eller i den svarte skogen. Tittelkuttet er nettopp en slik halvdyster låt, mens det motsatte høres på gla'låta Høyt Spent Line, der fiolinene og trekkspillet får kroppen glad og beina til å hoppe. Så blir det tyngre, seigt og rockete i Ubekymret. Ved å gi plata mer tid så forsvinner noe av anonymiteten og inntrykket av mangel på variasjon svekkes.

Men det er likevel mangler i denne allikevel akseptable debuten. Det er et fravær av de absolutt sterke låtene her, de som kunne hevet plata ytterligere et hakk eller to. Det meste er jevnt, solid og trygt. Frank Skovrand kjemper i et musikalsk landskap der konkurransen er svært tøff, og Hotellmorgen er nok svakere enn mange av det nevnte "konkurrenter" eller "musikalske kollegaers", leverer. Det er en varm debut uten den store nerven og spenningen. I Skovrands hode er jeg sikker på at det bor enda større kvaliteter med god musikk , og da er det bare å få det ut til neste korsvei.