Red Shift Swing - Alog (1999)
Duck-Rabbit - Alog (2001)
Catch That Totem! (1998-2005) - Alog (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Store miniatyrer

Tredje utgave av Alogs helt unike univers.

Alog er allerede veteraner i Rune Grammofon-stallen, og med disse ni lydcollagene som utgjør Miniatures slipper duoen sitt tredje album. Dag-Are Haugan og Espen Sommer Eide, begge opprinnelig fra Nord-Norges hovedstad Tromsø, har sammen stått bak oppsiktsvekkende og egenartet musikk på sine to foregående album. Overordnet sett er Red Shift Swing og Duck-Rabbit preget av et varmt og organisk sound, og de har begge bidratt til å skape et musikalsk univers som er helt unikt for Alog, og Haugan og Sommer Eides soloprosjekter.

Miniatures er en forlengelse av Alogs særpreg, og er mer eller mindre smidd over samme lest som de to foregående albumene på Rune Grammofon. Musikken befinner seg i et skjæringspunkt mellom det planlagte og det tilfeldige, i den grad elektronisk musikk kan være preget av tilfeldigheter, og det ser ut til å være en av årsakene til at låtstrukturene er så originale. Låtene følger sin egen interne logikk og ser ut til å mangle et konkret utgangspunkt. Det virker heller som om de skapes etterhvert som prosessen skrider fremover, og at de formes av de lydene Haugan og Sommer Eide til enhver tid bestemmer seg for å inkludere. Sporene er godt gjennomarbeidet, men som med tidligere album virker det som om noen av sporene på Miniatures også inkluderer ikke planlagte elementer, små feil eller utilsiktede lyder, som er inkludert i den ferdige miksen. Det gir også albumet kvaliteter som ligner spontanitet, eller er det improvisasjon? Vanskelig å si.

Noen av sporene på Miniatures inneholder også de rytmiske og noen ganger repetetive kvalitetene vi kjenner fra tidligere. The Youth of Mysterious Conversations er en av disse låtene, og passer nogenlunde inn i et skjema som inkluderer spor som Islands of Memory, Duck-Rabbit, Idea-Changing Liquid Alchemy og As Complicated and Beautiful As Always fra tidligere album. Det vil si rytmer som ligger tett opp til å være relevant for et dansende, istedet for et lyttende publikum, men som ikke tar steget helt inn i de sfærer der man kan begynne å trekke klare referanser til techno, hip hop eller drum'n'bass. Det har blitt sagt at Alog kan ta det skrittet hvis de vil, men de lar seg åpenbart ikke friste. Allikevel inneholder Alog såpass mange elementer som trigger nysgjerrigheten, at mange sikkert vil finne en haug med referanser som man kan nikke gjenkjennende til. Alog, og Miniatures, er et av de "alternative" prosjektene jeg ville trukket fram som tilgjengelig og definitivt kapabelt til å fenge et mye større publikum om de ble mer eksponert. Men, det er selvsagt ikke alltid et stort publikum er en avgjørende motivasjonsfaktor for musikere.

Miniatures inneholder også spor med melankolske kvaliteter. 13:28 lange Building Instruments er et av disse, og har man tålmodigheten og "empatisk evner" kan de enkle synthmelodien, trekkspillet, en enkel lalling, små trekkopplyder, samt samplede stemmer og miljølydopptak fra "roterommet" lett forføre deg inn i en helt sær, men lavmælt og sympatisk atmosfære. Egentlig et fantastisk spor å lytte til, og et godt eksempel på at musikk ikke trenger å bety noe annet enn lyder satt sammen uten noe fast skjema. Og det er noe ved synthen og trekkspillet i Building Instruments som definerer Alog.

Det finnes også låter preget av høyere tempo og mer velkjente grep som tenderer mot klipp og lim-genre som glitch og drill'n'bass. Leyden Jar er en av disse, men grepene stivner aldri i en fast form og veksler heller mellom å ligge i forgrunnen eller bakgrunnen, som i et godt jazzband der skillene mellom solist og komp hele tiden overskrides.

Miniatures er et ekstremt sammensatt album som tilbyr stor variasjon i lyder og sammensetninger fra første til siste låt, og også innad i hvert enkelt spor. Albumet virker som en naturlig konsekvens av de to foregående, men det skiller seg likevel ut fordi det er preget av en slags tyngde som ikke har vært så sterkt til stede tidligere. Det gjør kanskje albumet mer modent og mer fullendt enn de forrige, hvis man kan bruke de begrepene.