cover

Play America

Flunk

CD (2005) - Beatservice / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Chillout / Elektropop

Spor:
Play
Skysong
True Faith (Live Studio Recording)
Probably
All My Dreams On Hold
I've Been Waiting All My Life To Leave You (Elektrofant's DX-7 Remix)
Play (Athome Project Kanskjedeterhåplikevel Remix)
Play (Slowpho Opp Av Godstolen Remix)
All Day And All Of The Night (Tronso & Nils Noa Remix)
Morning Star (Parliavox Remix)

Referanser:
Slowpho
Athome Project
Fenomenon
Cinque Cento

Vis flere data

Se også:
For Sleepyheads Only - Flunk (2002)
Blue Monday - Flunk (2002)
Treat Me Like You Do - For Sleepyheads Only Remixed - Flunk (2003)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)


Flunking out

Beatservice melker Flunk og får ut et halvhjertet album fylt med forkastet materiale og remikser. Meget tynt.

Det er ikke alltid et skrikende kunstnerisk uttrykksbehov som ligger bak en plateutgivelse. Av og til kan det være nok at plateselskapet ser kommersielt potensial bak neste sving og forter seg med å snekre sammen et "album". Dette er tilfellet når Beatservice Records og Flunk nå gir ut albumet Play America eksklusivt for det ikke-amerikanske markedet.

Presseskrivet presenterer scenarioet bak utgivelsen på følgende vis: "[Låten Play], som åpner USA-versjonen av albumet Morning Star, ble ikke ferdig til release av den originale Beatservice-versjonen av albumet. Men bandet gjorde en totaloppussing av låten for USA-release [...], rett og slett fordi denne nydelige låten var for bra til å havne i en skuff." Litt lenger ned i presseskrivet finner vi den egentlige grunnen til utgivelsen, nemlig at låten Play har blitt brukt i en amerikansk TV-serie - og hvilket salgsargument er ikke det?!

Dermed samler Beatservice sammen det de kan av overskuddsmateriale fra Flunks to første utgivelser, samt en håndfull Play-remikser og kaller "albumet" Play America. Hadde bare materialet holdt kvaliteten til Flunks foregående utgivelser, så skulle jeg gjerne sett at både Beatservice og Flunk fikk sin salgssuksess, men Play America er ikke i nærheten.

"Albumet" åpner naturlig nok med Play med Flunk-gjenganger Anji på eterisk vokal. Låten føyer seg godt inn i Flunk-diskografien med sitt rolige tempo, hvor gitar og programmerte elementer danner ryggraden hvorpå Anji kryper kattemykt over. Anji har forsåvidt en god vokal, men hun strekker seg vel høyt i registeret på refrenget, og det står ikke i stil til hennes andre vokalprestasjoner for Flunk.

Det øvrige låtmaterialet er relativt tynt, og kunne godt forblitt nedlåst i den kreative skuffen til Ulph og hans partnere. De fleste låtene er skåret over samme lest som Play, med gitar og elektronikk i samspill med Anjis vokal. Flunk hadde suksess med New Order-låten Blue Monday på debutalbumet, og på Play America har de sågar funnet plass til to covere. Først ut er nok en New Order-klassiker i form av en liveversjon av True Faith, som dessverre aldri kommer i nærheten av originalen. Jo Bakkes gitar kommer mer til sin rett her, men Anji sliter virkelig med å holde tritt. Det blir ikke stort bedre når de takler Kinks' klassiske All Day And All Of The Night i en remiks av Tronso og Nils Noa. Det ultrafengende refrenget til Kinks opprettholdes, så låten har et driv, men på ny forstyrrer vokalen til Anji.

Best i utvalget er faktisk de to Play-remiksene som serveres av Athome Project og Slowpho. Athome gir låten mye tiltrengt dynamikk i form av et nytt rytmespor og et vell av effekter som gjør lydbildet mer levende og interessant. Anjis vokal legges bak i lydbildet, og produksjonenes øvrige detaljer løfter denne versjonen over originalens nivå. Jeg liker også Slowphos versjon som gir låten en mer kontant rytme og gir gitaren mer plass i lydbildet. Her trekkes også et strykeraktig parti frem for å krydre helheten på utmerket vis. Begge versjonene gir låten nytt liv og aktualitet.

Utgivelsen avrundes med en Parliavox-remiks av tittelsporet, Morning Star, fra Flunks forrige skisselige langspiller. "Albumet" avsluttes således i behagelig sideleie, men denne langspilleren kunne med enkelhet vært redusert til en EP med Play-remikser isteden for å bli strukket ut til et liksomalbum. Sånn som Play America fremstår i dag er ikke dette en Flunk-utgivelse som har relevans.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Diverse artister - John Barleycorn Reborn – Dark Britannica

(Cold Spring)

Nyfolk fra England der kornet hylles, solen dyrkes og de romantiske idealer fra May Day til Harvest Festival feires.

Flere:

Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
Foster The People - Torches