Pengabrorsan - Moneybrother (2006)
Mount Pleasure - Moneybrother (2007)
Real Control - Moneybrother (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Velbehag

Kandidat til prisen 'årets svenske vi skal trykke til vårt bryst til vi nesten tar kverken på ham grunnet oksygenmangel'?

Anders Wendin har forlatt soulpunkbandet Monster til fordel for en solokarriere under navnet Moneybrother. Debuten Blood Panic er full av behagelige melodier. Wendin har fått voldsomt med skryt i både svenske og norske medier. Dette er absolutt fortjent. Skiva er av den typen som kan høres om og om igjen. Dette er låter som varer lenge. I tillegg lener Moneybrother seg såpass mye på fortiden at musikken får et lite preg av tidløshet. 70-tallet dukker opp rett som det er, likevel er dette ei skive for 2003.

På plata finner man noen navn som burde være kjente for de som alltid har et øye festet på hva våre naboer i øst foretar seg. Produsent og tangentmann Björn Yttling er en tredjedel av Peter Bjorn and John, Anders Hernestam trommer for Weeping Willows, mens Fredrik Sandsten har banket skinn for Håkan Hellström og har fast arbeid i The Soundtrack of Our Lives.

Moneybrother ligner ikke på noen av disse nevnte svenske banda/artistene. Han ligner egentlig ikke på noe jeg har hørt på lenge. Man finner tydelige Springsteen-referanser i singellåta Reconsider Me og noen til, men utover skiva finner man soul og popmusikk av en helt annen type. Likevel henger det sammen på imponerende vis. Dette er en velsmakende kjøttgryte basert på velkjente råvarer, likevel smaker den litt bedre enn forventet.

Til tider er dette dansbar og livlig pop som burde kunne nå virkelig store grupper platekjøpere. Her er det mange låter som kiler i hjerterota. Iblant sårt og bekymret, iblant mild rock som utfordrer musklenes bevegelser. It's Been Hurting All The Way With You Joanna og Golden Lonley smyger seg inn i øregangen og gjør deg til et rolig og balansert menneske, til tross for det triste innholdet. Don't Call the Police er en type groovy pop jeg vanligvis inntar i små doser, men her er jeg hekta. Det samme kan man si om duetten Positive Vibrations (med Sarah Dawn Finer). The Pressure, Don't Stop og Can't Stop beveger beina mine enten jeg vil eller ikke.

Anders Wendin er kanskje ikke Skandinavias mest originale låtskriver. Hans styrke ligger i å være nær og stødig, som en av dine beste venner. Det kan være greit å ha denne når vinteren setter inn, når utgiftene overstiger inntektene eller når du har slått deg stygt. Da kan du nemlig lene deg mot Moneybrother en eller to ganger, mens du puster ut og tenker at det nok går bra til slutt. Jeg skal prøve å ha denne CDen innen en armlengdes avstand en stund til.

Funky er et ord jeg sjelden tar i min munn, etter dette kan det hende det blir litt oftere. Moneybrother lager nemlig soulinspirert og småfunky - men likevel veldig hvit - musikk. Plata har vokst seg stor gjennom gjentatte runder på discman. Den er helstøpt, solid og varm på en måte som smører følelseslivet ditt. Hjertet er tidligere nevnt. Dette kan også treffe i magen, hvor så velbehaget sprer seg ut i lemmene.

Mange andre har anbefalt kjøp av Blood Panic, jeg slutter meg bare til koret.