David Byrne
Bogus Blimp
Kaada

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

To frem, ett tilbake

DU og jeg har fortsatt litt kommunikasjonsproblemer, men det er virkelig herlige høydepunkter på dette andrealbumet.

Popmusikk er så mangt, men en ting tror jeg mange kan være enige i, og det er at det er lenge mellom de virkelig interessante og spennende popartistene. Da DU, eller Det Är Jag Som Är Döden som de tidligere kalte seg, dukket opp med debutalbumet Hey Space! så falt de rett inn i den kategorien. Men tross fin nok plate og en god greie på gang, så var det et uforløst potensiale der. Spennende og interessant er dog slett ingen dårlig start for en debutant.

Så da bestilte man selvfølgelig en komplettering av uttrykket på dette albumet. Stilmessig har de innfridd allerede fra første promobilde dukket opp. Det er slick som lite annet, og selv om det alltid har virket litt uglesett i norsk sammenheng å fokusere på image, så er det befriende når noen prøver og lykkes – og det kan gjøres svært enkelt, som i DU sitt tilfelle. Man vil gjerne ha en idé av et band som noe mer enn bare noen folk med instrumenter, det er ofte helst en pakke som vi skal kjøpe. Dette har DU skjønt med glans. Et unikt og lett gjenkjennelig lydbilde har de også funnet.

Risk And Investment er aldri insisterende eller utpreget ambisiøs av natur, men heller en beskjeden popplate som i alle fall jeg trengte litt tid på å bli venn med. Men smygere har som regel et godt utgangspunkt for et langt og godt liv, og DU har for all del laget en lekker skive. Helhetlig kanskje ikke så mye jevnere enn forgjengeren, men med desto skarpere høydepunkter.

DU er uansett et av de mest stilrene bandene vi har, og en popgruppe som ikke lar noe gå på bekostning av lyden av DU. På singlene Softness, The Night og That's Modern er uttrykket perfeksjonert og blitt gjort sedvanlig smooth. Cheesy pop eier som regel ikke skam i verden, og det er kanskje der det glipper litt hos DU - de skulle kanskje eid litt mindre skam. Litt mindre arty og litt mer cheesy? De lager for all del flotte låter og pakker det hele inn på en flott måte, men virker fortsatt å holde tilbake ett eller annet. Enkelte låter faller litt inn under et tilsynelatende ønske om å være gjennomført, og det kan tidvis gå på bekostning av enkeltlåter.

Risk And Investment er til tider vanvittig herlig, men fortsatt hviler det noe uforløst og tilbakeholdent over DU.

Opsvik & Jennings - A Dream I Used to Dream

(Loyal Label)