cover

Jack O' Diamonds - 1949 Recordings

John Lee Hooker

CD (2004) - Eagle / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Blues

Stiler:
Deltablues / Akustisk blues

Spor:
Guitar Blues Instrumental
Two White Horses
Trouble in Mind
Catfish Blues
John Henry
How Long Blues
Ezekiel Saw the Wheel
Jack O' Diamonds
Water Boy
Six Little Puppies and Twelve Shaggy Hounds
In the Evening When the Sun Goes Down
Old Blind Barnabas
Moses Smote the Water
Spoken Interlude
Rabbit on the Log
33 Blues
Come and See About Me
She's Real Gone
I Wonder

Referanser:
Robert Johnson
Charley Patton
T-Bone Walker
Bjørn Berge
Van Morrison

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


The king of the endless boogie

Tre år etter John Lee Hookers død kommer en langspiller med uutgitte låter. Stemningen er til å ta og føle på.

Stedet er Detroit, året er 1949, og John Lee Hooker blir invitert til sin venn og restaurantinnehaver Gene Deitchat for å spille inn et knippe låter. Innspilingen skjer foran et invitert publikum, som på platen høres ut til å være i ekstase etter å ha hørt dette nye, unge talentet. Resultatet slippes femtifem år etter.

Dette er ordentlig deltablues; en mann og en gitar. Stemningen og lyden er til å ta og føle på. Straks musikken begynner får en følelsen av å sitte på en slitt veranda med limonadedrikkende og filosoferende venner, i et hus liggende et sted langs Mississippi.

Tre år etter Hookers død kommer altså Jack O' Diamonds, en langspiller med låter som aldri før har vært utgitt. Denne svært lange forsinkelsen skyldes at Deitchat gjemte innspillingene i kjelleren og visstnok glemte hele greia. En kombinasjon av Deichats forglemmelse og en krangel mellom plateselskapene har gjort ventetiden mer enn lang. Nå er låtene endelig kommet frem til de rette eierne, nemlig bluesfans verden over.

Hooker ble verdenskjent med albumet Burnin' (1962), da spesielt med hiten Boom Boom, som ble en umiddelbar klassiker. Den ble fort anerkjent og fikk mye rotasjon på flere pop-radiostasjoner. En prestasjon, for på den tiden var det ikke ofte blues ble akseptert i den framvoksende popkulturen, spesielt da etter rock'n'roll entret scenene på 50-tallet.

Burnin' er elektrisk blues, på grensen til orkesterblues, gjerne framført med mange musikere der det heller ikke var uvanlig å ta i bruk elektrisk orgel eller en blåserekke. Låtene på Jack O' Diamonds ligner lite på stilen fra Burnin'. På JO'D er lyden, stemmen og gitaren plassert i en totalt minimalistisk setting. Det er kun stemmen, gitaren, og de takttrampende mokasinene som utgjør lydbildet. Stemningen er det viktigste på denne plata, og den minimalistiske atmosfæren skiller denne skiva fra mange andre Hooker-plater. Og det er nettopp atmosfæren som gjør plata så vakker og særpreget.

Åpningskuttet Gitar Blues Instrumental gir et godt innblikk i Hookers stil, og det er faktisk grooves i den låten som han har beholdt gjennom hele sin 60 år lange karriere.

Andresporet Two White Horses er det defintive høydepunktet på skiva, og er rett og slett en fantastiske blueslåt. Hooker har fanget en stemning som kun kan forklares ved å høre låten, og ettersom platen skrider frem føler en seg mer og mer som en priviligert gjest og tilskuer til konserten.

Litt ut i konserten blir noen av publikummerne ivrig etter å høre Hooker spille mer tradisjonell blues. Publikumsvennelig som han er sier han ja til forespørselen, og ti av låtene er tradisjonelle sanger tolket av Hooker. Det er utrolig interessant å høre Hooker prøve seg på bluesklassikere som Trouble In Mind, In the Evening (When the Sun Goes Down) og Jack O' Diamonds. Disse låtene er tolket utallige ganger, men det må sies at Hookers versjoner hever seg over svært mange av forsøkene.

Det er vanskelig å finne negative elementer ved denne platen. Den skrale lyden er nesten en bonus, den deilige knitringen ligner atmosfæren fra en 78-plate, og den hule lyden fylles med Hookers bluessjel. Ja, som låten How Long Blues sier;
"Ooh Baby how long, baby how long, must I sing my lonesome song." Ekte blues fra en ekte legende.

Eneste ankepunkt kan være at platen mangler det lille ekstra som for eksempel Robert Johnsons innspillinger har, 30-talls legenden som hadde et stort talent for å bringe frem ubegripelig flotte stemninger selv under de verste innspillingforhold. Stemningen i tittelkuttet Jack O' Diamonds ligner på mange måter Johnsons innspillinger. Selv om Hooker ikke når helt opp til stemningene hos Johnson, er musikken i samme klasse kvalitetsmessig.

Jack O' Diamonds har hevet seg over alle forventinger, og har blitt et godt tilskudd til Hookers lange rekke av sterke utgivelser. Det må sies at utgivelsen antagelig kommer til å glede Hooker-fansen først og fremst, men plata burde også være et fint sted å begynne en blues samling. Dette er rett og slett en gave fra blueshimmelen.

Artikler, nyheter


Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Groovissimo


The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots

(Warner Bros.)

The Flaming Lips bekjemper elektronikken, rosa roboter og andre demoner.

Flere:

New Order - Retro
Okkervil River - Don't Fall In Love With Everyone You See