355

Culper Ring

CD (2003) - Neurot / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et hemmelig broderskap

En hemmelighetsfull sekt gjenoppstår i skyggene av Neurosis, Amber Asylum og Subarachnoid Space.

Culper Ring var navnet på USAs første nettverk av spioner, organisert i den amerikanske motstandskampen mot britene på 1700-tallet og grunnlagt av selveste George Washington. Det var mange dristige oppdrag disse herrene tok på seg, og det foregikk selvsagt i dypeste hemmelighet. Identiteten på de involverte ble ikke kjent før godt over 100 år senere. Og de var ikke bare menn; den første kvinnen som var med var en mytifisert agent med kodenavnet 355. Nå er Culper Ring også blitt synonymt med et annet nettverk, som riktignok ikke er fullt så gammelt, men som heller ikke er helt opp i dagen for de fleste: Fiolinist Kris Force (Amber Asylum) begynte å interessere seg for nåværende president Bush sin tilknytning til et meget sært broderskap ved Yale som går under navnet Skull & Bones, som er knyttet opp til forløperen for CIA, altså Culper Ring, gjennom en lukket krets på Yale. Tilknytningen mellom dette universitetet og etteretningen har tilsynelatende alltid vært tett!

Sammen med altmuligmann Steve Von Till (Neurosis) og gitarist Mason Jones (Subarachnoid Space) har Force med 355 gitt ut materiale som har hatt lang modningstid: Platens åtte spor (TRK1-8) er improvisert frem og spilt inn i løpet av tre dager, men over en periode på hele fire år! Opptakene er nå mikset om og pusset opp til 43 minutter med nydelig musikk, hentet fra de opprinnelig mer støyende og dissonante jam-baserte originalopptakene.

At de har god tid kan også høres på musikken. 355 er en plate med mange merkelige hulrom og den følger lite opptråkkede stier. Culper Ring klarer å mane frem en sammenhengende opplevelse som tar oss med gjennom melankolsk minimalisme og mer abstrakt retningssøken, fra My Dying Bride-lignende strykerbasert tristesse til dunkel, sorgtung ambient. Culper Ring får frem noen utrolig stemningsskapende partier her. TRK5 (8.26) er et slik. I bunn ligger trykkende keyboards og noen forstyrrende effekter, over der en enslig gitarklimpring og drømmeaktig kvinnelig sang. Etter fire minutter kommer en hviskende mannsstemme inn i lydbildet, først nesten uhørlig, gradvis mer dominerende. "Nothing has happened here" sier han med fast stemme. Snart kommer flere mannsstemmer til, alle mørke og alvorlige. Som om vi er vitne til et maskekledd rituale fra Eyes Wide Shut stiger de frem med gradvis mer og mer oppslukende kraft. TRK5 flyter umerkelig over i enda mer effektfulle TRK6 (7.37) med mer messende vokal og gråtende gitarer som langsomt pensler frem noen såre toner hinsides menneskelige følelser. TRK5 og TRK6 er sentrale spor på denne platen.

Selv om dette stoffet best nytes i sin fulle lengde, klarer ikke alle låtene å bergta meg i like stor grad, og det er ikke til å komme bort fra at dette er musikk for de sjeldne anledninger. Kombinasjonen av fiolin, gitar og lydmalende synther vil nok treffe hjerter som banker for band som Coil og Dead Can Dance minst like lett som fans av Neurosis og Amber Asylum. Som en outsider innen begge disse leirene finner jeg en ren glede i det ferdige resultaet, uavhengig av andre preferanser.

355 er nok en hårreisende plate fra det mer og mer respektable plateselskapet Neurot. Denne platen er selvsagt selskap for søvnløse netter såvel som søvnige dager.