Making Paper

Richard Youngs

CD (2001) - Jagjaguwar / Tuba

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Laaaaaaaangsomt

Skotsk altmuligmann tøyer skjør minimalisme til episke formater.

Flashback til år 2001. Jeg har endelig fått de to Richard Youngs-skivene jeg bestilte umiddelbart etter å ha hørt noen MP3er på nettet, og dytter spent Making Paper inn i CD-spilleren. En enslig pianotone fyller ørene mine, og henger der helt til all klang forsvinner. Så kommer en ny. Jeg tar meg selv i å tenke: "Når begynner han egentlig å SPILLE?" Ti minutter etter går det fremdeles i samme utrolig sakte tempo, men jeg er ikke lenger utålmodig. Jeg har lagt meg ned på sofaen og lar musikken fylle meg, forundret, men utrolig avslappet.

Tittelen er Making Paper, og de av oss som noen gang har forsøkt å lage papir vet hvor passende det er. Det å lage papir er en tidkrevende, langdryg affære, og resultatet blir upolert og ikke akkurat så brukervennlig som det man kjøper på butikken. Men noen ganger er det utrolig passende. Det jeg assosierer med låter som er 19 og 22 minutter lange, er musikk med stor variasjon og temposkifter, for eksempel progrock med intense gitarsoloer og mange instrumenter. Når Youngs lager så lange låter, gjør han det kun med piano og vokal, og grunnen til at låtene blir så lange er at han spiller saaaakte.

Åpningssporet Warriors er et 19 minutter langt melodisk eventyr, og er den mest stillestående av de tre låtene på skiva. Youngs lar hver pianonote henge i luften som en boble som langsomt daler ned til bakken før den sprekker. Vokalen er like utstrakt, Youngs' fløyelsmyke vokal begynner å sprekke før han går videre til neste stavelse. Med den gjentagende teksten "Warriors see through battle lines" maner han fram et episk bilde på den indre skjermen, til tross for den minimalistiske instrumentasjonen.

Neste låt, The World is Silence, er den korteste av de tre låtene vi får servert på skiva, og dermed også den som det er enklest å forholde seg til. Youngs gjentatte "The world is silence in your head" kan få den største koffeinmisbruker til å sette seg ned. Låta blir etterfulgt av den 22-minutter lange Only Haligonian, som i likhet med Warriors holder en episk minimalisme.

Jeg har som nevnt hatt denne skiva ei god stund nå, og jeg er nesten overrasket over hvor mange ganger jeg har dratt den fram. I enkelte situasjoner treffer den som ingenting annet, i andre situasjoner treffer den ikke i det hele tatt. Skiva kan være utrolig vakker eller utrolig kjedelig. Det spørs på sinnstilstanden din, og om du tar deg tid.