Neung Phak
Negativland
Jello Biafra

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Jihad D.C.

'When I masturbate I think of Bin Laden, and he's been dead since 2001...' og andre betraktninger om verden.

Jeg leser Joe Saccos fabelaktige tegneserieroman Palestine for tiden, fortellingen om den vestlige tegneren som drar til Vestbredden og Gazastripen og med det satte en ny standard innen "cartoon journalism". Forøvrig en fantastisk bok, som denne platen passende nok tillot meg å tipse om.

Porest står nemlig frem som noe av samme alen, en "reporter" med den arabiske (og asiatiske) verden som bakteppe, politisk bevisst og en provoserende satiriker. Hans våpen er ikke penn og papir, men båndopptaker, mikrofon og instrumenter som baglama saz og Khmer MIDI failure... Tourrorists! er et sjeldent bidrag på platefronten i amerikansk - og dermed resten av verdens - samtid, med terrorisme, politisk sabotasje og global handelskannibalisme som kommenteres direkte (gjennom samtaler, radioopptak) og i form av verdensomspennende musikk, klippet og limt sammen gjennom 14 spor/40 minutter.

Tourrorists! veksler mellom musikk og tale, og fremstår som en blanding av Sun City Girls' Resurrection-serie, Negativland, Quasimotos snåle stemme og samleplatene fra Sublime Frequencies. Resultatet er både rikt, variert og kaotisk - litt som den verden hvor musikkens røtter i stor grad er hentet fra. Tematikken dreier seg i stor grad om USA post 9-11 (se bare det noe overtydelige coveret). Her er historier om terrorisme, om å bli amerikansk statsborger i en nasjon der paranoiaen rår, til et lett jazzbeat: "We're all mohammed's now, say no more, get down on the floor, praise the lord, this is our holy war, we're all mohammed's now, hallelujah..." Her er drivende arabisk saz-drevet dansemusikk, disco om en rømling fra Guantanamo, spinkle radioopptak fra Sørøst-Asia eller deromkring og et synthpop-bidrag fra det fine finske orkesteret Aavikko(!). Resultatet blir både spennende, medrivende og noe anmasende, sprikende. Porests geriljavirksomhet tipper tidvis over i linjer som garantert vil vekke harme i hjemlandet (f.eks "God bless the terrorists and their families..."). Han er best når alvoret blandes med satire, som utspørringen mellom den bestemte Officer Tom og kinesiske Elizabeth i INS Urgent ("Do you believe in communists?", "Have you been a prostitute of national importance under civilian direction?"). Det er ikke altfor mange slike musikalske aksjonister der ute, og Tourrorists! setter fingeren på en avtrekker som allerede er oppe i dagen, i hvert fall blant vanlig oppegående mennesker.

Porest er aliaset til Mark Gergis fra Oakland, og han har selv bidratt med opptak på den glimrende serien som Sun City Girls kurerer, titulert Sublime Frequencies (blant annet de to flotte platene med musikk/opptak fra Syria og Irak, som er mer enhetlig satt sammen og egentlig mer interessante) og samler ellers mye lyd fra midt-østen og Asia i kraft av sin rolle som produsent. Han er også grunnlegger av Bay Area-bandene Mono Pause og dets sør-asiatiske halvsøster Neung Phak. Dette er hans fjerde CD som Porest på like mange år, men han har gitt ut kassetter under dette navnet siden tidlig på 90-tallet. Tipper amerikanske myndigheter allerede er godt kjent med innholdet, men den fortjener definitivt å bli å hørt også utenfor Pentagons høye murer.

Tourtorrists! kan anskaffes fra hjemmesiden til Abduction Records.