Ash
Bad Religion

American Idiot - Green Day (2004)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Melodramatic fools og basket cases

Kanskje ikke det mest kreative bandet i historien, men med enkelte fengende øyeblikk.

Sammen med The Offspring opplevde Green Day en gylden periode på midten av 90-tallet som internasjonale superstjerner. Etter at grunge-hysteriet hadde lagt seg, var verden tydeligvis klar for lettere og mer fengende punkrock. De fleste som deltok på konserter med blant andre The Offspring, Pennywise eller Green Day på den tiden vil sikkert skrive under på, sammen med undertegnede, at det var helsikes morsomme 15 minutter. Den store perioden for disse bandene er kanskje over, og hva passer ikke da bedre enn å melke markedet med samleplater? Green Day er blant de snilleste i klassen, med mer vekt på pop enn punk, og med særdeles radiovennlige låter. Som skapt for å lage samleplater av, altså.

Etter en litt overraskende anonym åpning (uutgitte Maria og Poprocks & Coke) kommer hitsene som lovet i tittelen. Spor 3-7 er hentet fra suksessen Dookie, og det betyr at den ærede lytter på rekke og rad får gjenhør med Longview, Welcome to Paradise, Basket Case, When I Come Around og She. Nå har vel de fleste av Green Day-fansen dette albumet allerede, så man kan kanskje benytte anledningen til å skippe litt videre i platen.

Med unntak av en låt fra filmen Angus (J.A.R.), er også resten av de 21 låtene demokratisk korrekt hentet i passe doser fra de etterfølgende platene; fem fra Insomniac, fire fra Nimrod og fire fra Warning: Med andre ord et totalt fravær av spenning i låtutvalget, og ingen fra de to første skivene. 1.039/Smooth og Kerplunk er da også "glemt" i diskografien i det lite forseggjorte omslaget. Her er det gitt plass til tekstene (!) og de sedvanlige stupide grimasebildene.

Med en så simpel utgivelse hviler alt på låtutvalget, og de som liker bandet vil sikkert kose seg glugg ihjel med eventuelle favoritter. Likevel er International Superhits en påminnelse om at Green Day er et band uten nevneverdig oppfinnsomhet og kreativitet, og som etter 21 tregrepere blir direkte plagsomme. Luftehull skapes av de rene poplåtene, Macy's Day Parade og Good Riddance, som viser at det tross alt bor dyktige låtsnekkere i trioen. Når låtene er plassert tidsmessig i rekkefølge som på denne, blir det også påtagelig hvor lite bandet har utviklet seg gjennom karrieren.

En bortkastet utgivelse. Et bortkastet band.

PJ Harvey - Let England Shake

(Island)