cover

Future Rock

Strategy

CD (2007) - Kranky / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Ambient / Krautrock / IDM / Elektronika / Eksperimentell / Post-rock / House / Drømmepop / Dub

Spor:
Can't Roll Back
Future Rock
Running on Empty
Windswept (Interlude)
Stops Spinning
Phantom Powered
Sunfall (Interlude)
Red Screen
I Have to Do This Thing (Fantastic Planet Mix)

Referanser:
Fontanelle
Chris Herbert
Deadbeat
Pole

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Future shock!

Strategy forsøker å se fremtidens ambient house musikk stående i 1973.

Paul Dickows Strategy-prosjekt har foregått i Portland, Oregon, siden 1999 parallelt med hans medvirkning i post-rock gruppa Fontanelle, electronica-baserte Nudge og punk/improvisasjonskollektivet Emergency.

Dickow er dermed en typisk moderne utøver av alternativ musikk som bruker ulike prosjektnavn for å betegne utforskningen av ulike musikkinteresser. Han er også en ivrig platesamler og har jobbet som DJ på diverse klubber og dansegulv rundt om i nordvest, noe som har påvirket de miksmaster-pregete arbeidene til Strategy (som har to tidligere utgivelser).

Materialet på Future Rock er mer melodisk og mindre minimalistisk enn på forgjengeren Drumsolo's Delight. Det forekommer en livlig blanding av sjangre, selv om "ambient house med hypnotiske rytmer og tykk, svevende storbylarm" kanskje kan være en fellesbetegnelse.

Dickow jobber litt på samme måte som Can i tiden rundt Future Days (albumtittelen er muligens en hentydning) og Soon Over Babaluma ved å benytte en personlig kollasj-teknikk, små strofer (ofte fragmenter av improvisasjoner) er klippet ut av en annen sammenheng og montert sammen i en uvanlig og humoristisk sammenheng. Og i stedet for å bli limt sammen av en eminent jazz-trommis (Jaki Liebezeit) så er det hypnotiserende house beats som ruller og bølger. Can't Roll Back gjør akkurat det, ruller og ruller med gjentagende piano blipps og vocoder-robotikk, som om Kraftwerk akkurat hadde oppdaget den psykedeliske funken til Norman Whitfield og bestemt seg for å kaste den framover "beyond 2000".

Future Rock blir på lignende måte Can som i 1973 lager en remiks av Manuel Göttschings E2-E4, som remikset av Sueno Latino ble en tidlig house-hit i 1989. Musikken har altså et ambivalent forhold til fortid og fremtid. Folka på dansegulvet veit hva klokka er, men ikke hvilket år vi befinner oss i. Et par av sporene er merket "interlude" og er akkurat det – småvokste lydtepper som kunne prydet Boards of Canadas Music Has the Right to Children.

Plata som helhet framstår dermed som en pussig og original tåkeblanding det lyser Kranky av lang vei. Liker du slike småsære ting eller vil du gi retrofuturisme et musikalsk innhold så sjekk denne strategien.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo