Boxhead Ensemble
Charalambides

Soon to Fail - Sainte Chapelle (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

25 rolige minutter i St. Chapelle

Duoen bak Pedal Steel Transmission med mer eksperimentell, ambient folkvri.

Sainte Chapelle er ikke bare et lite gotisk kapell i Paris, men også en mindre kjent duo fra Chicago. Det er herrene Dan Schneider og Gary Pyskacek som har konstruert denne tittelløse EPen, som så vidt jeg vet er deres platedebut. Begge er dessuten involvert i det mer omtalte countryrock-bandet Pedal Steel Transmission og driver plateselskapet Cardboard Sangria i Chicago som huser, ja akkurat, disse to bandene.

Sainte Chapelle er mindre countryrock og mer improvisert akustisk fingerspill og lydeksperimentering med langstrukken pedal steel-knirken, samt forbigående dronebruk av orgel og litt forsiktig tromming. Dette plasserer duoen stilmessig i nærheten av David Pajos Papa M og hele miljøet rundt Boxhead Ensemble, til og med den jagede gitarstilen til Nick Drake og John Martyn kan høres som en viss påvirkning. Dette er særlig hørbart på innledende At the Mercy of the Queen og Say a Prayer For Surfer Boy, Wherever He Is. Sainte Chapelle forleder oss her til å tro at de er et rent instrumental-band, men på tilbakelente Spring Forth Mercury dukker det også opp en anonym stemme, uten at den etterlater noe særlig inntrykk. Med Is That the Sun, Completo forlates den gråtonede folkstilen, til fordel for mer oppstykket og tilsynelatende improvisert gitarplukking og ambiente droner, men låten er for kort til å rekke å etablere seg. Det er på det siste sporet her at de sender resten av den folkstilen vi møter innledningsvis til stjernene. Dirge er en ambient låt som bare ligger og duver uten å flytte seg noe sted. Spake orgellyder og bølger av pedal steel er det eneste som får låten til å røre såvidt på seg. De gjør heller ikke noe nevneverdig forsøk på å bygge den opp eller skape overraskende forstyrrelser, nei, etter 10 minutter dør den bare langsomt hen.

I likhet med Boxhead Ensemble skaper Sainte Chapelle toner som gjerne kunne passet som filmmusikk. Det er ganske billedskapende og uhåndgripelig å høre på dette, og slettes ikke ubehagelig. Men du har ingen garanti for om de treffer en nerve og blir værende en stund i sjel og sinn, eller om de bare flyter sakte forbi uten å feste seg.

Sainte Chapelle er en fin, liten plate å plukke frem en grå regnværsdag, da man ikke stiller større forventninger til det man vil høre på enn at musikken passer til regnet og den avventende stemningen det fører med seg.