Green Day
Flogging Molly

The '59 Sound - The Gaslight Anthem (2008)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Vinglende

Der man før kunne dra kjensel på gammel punk med drag av irske folketoner, er det nå plagsomt radiovennlige refrenger og platte gitarer.

Da The Gaslight Anthem ga ut The '59 Sound for et par år tilbake, føyde de seg inn i bølgen av band fra New Jersey med god forankring i musikken som har kommet ut derfra. De har blant annet varmet opp for Bruce Springsteen og han har også bidratt på gitar sammen med de live. Med andre ord har de godt i en god skole hva gjelder musikalske forbilder.

På American Slang viker de noe fra lydbildet de hadde på forrige plate, og prøver tilsynelatende å befeste seg som et band som ønsker å fylle stadioner. Noe av arbeiderklasse-attituden er borte, og gutta har blitt litt for rolige og virker opptatt av hva de tror vi ønsker å høre.

Det første som slo meg var at dette var en ny American Idiot fra Green Day. Mye av musikken minner om de gamle California-punkerne i stil og uttrykk på plate. De har slik jeg ser det på mange måte beveget seg bort fra Springsteen og de tidligere irske elementene, og beveget seg mer i en retning som vil tilfredsstille massene på en lettere måte.

Resultatet av dette er låter av svært varierende kvalitet. Noen låter minner om The '59 Sound, mens andre bare blir irriterende rolige. De rolige låtene er ikke av samme kvalitet som på forrige plate, og da blir det hele platt og kjedelig. Av låtene som stikker seg ut er Stay Lucky, Bring It On og Orphans, mens låter som blant annet The Queen Of Lower Chelsea og The Diamond Church Street Choir trekker ned helhetsinntrykket. Sistnevnte har blant annet noe av det mest irriterende refrenget jeg har hørt på lenge.

Som på forrige utgivelse er det Ted Hutt som har stått for produksjonen. Han er en av grunnleggerne til Flogging Molly, og forsøker nok å bidra med noe av dette lybildet i låtene. Dessverre kan det virke til at bandet er mer opptatt av å finne en sound som passer for et bredere publikum, enn hva de har vært tidligere. Mer opptatt av dette har kanskje også herr Hutt blitt på sine gamle dager, og da blir ikke musikken altfor påvirket av det gamlefar stod for tidligere. For der hvor man kunne dra kjensel på gammel punk med drag av irske folketoner tidligere, er dette nå erstattet med plagsomt radiovennlige refrenger og platte gitarer. Mer Green Day og mindre Dropkick Murphys med andre ord.

At de velger å avslutte med We Did It When We Were Young er heller trist. Det er bare ikke den avslutningen man håper på og det burde vært mer sprut og guts i bandet enn at de velger dette som sistelåt. Den er platt og ekstremt monoton og uten tvil den sangen på albumet som holder lavest nivå. Med linjen "...but I am older now, and we did it when we were young" avslutter de plata, og kanskje de egentlig bør gå tilbake til det som inspirerte de i begynnelsen av karrieren før de lager neste skive, for det er da de høres aller best ut.

American Slang verken overrasker eller gir oss noe spesielt. Det blir en slags poppunk for deg som liker det Green Day har gitt ut de siste årene. The Gaslight Anthem lever ikke opp til den hypen som er og har vært rundt bandet, og blir stående i et ingenmannsland. Helt midt på treet med andre ord, og dessverre ikke like bra som The '59 Sound dersom du lurte på det.