Wires
Silver Tiles
Ice Melts

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Notes from blippehelvetet

Den amerikanske duoen Matt & Kim klarer å irritere på seg småstein med overdreven bruk av 80-tallssynth- og blippelyder på denne skiva.

Når de ikke løper nakne nedover Times Square for å lage radikale musikkvideoer, eller henger rundt på kule gatehjørner i hood'en hjemme i Brooklyn, sitter Matt & Kim og klekker ut plagsomme refreng, horrible tekstlinjer og skamløse "yeah yeah"-allsangmuligheter. Sidewalks er resultatet av siste klekningsøkt.

Det begynner faktisk bra, for åpningen med Block After Block er fin. Den bærer søte løfter om sommertid og null bekymringer, noe som passer trøtte, norske vinterhoder veldig bra. Refrenget er poppa og avhengighetsskapende, og så absolutt dansbart. Men så var det resten av skiva. Så kommer AM/FM Sound. Refrenget er så naivt og teit at du lurer på om det er Smurfehits 29 du har i spilleren. Dette er definitivt musikk som passer bedre under Happy Hour på en bar for nordmenn på Playa Del Ingles enn i ørene på en musikkanmelder.

Skal man tolke tekstene på duoens tredje langspiller, kan det virke som om Johnson aldri har hatt en kvise i hele sitt liv, langt mindre vært plaget av dårlig ånde eller bakrus. Han er så positiv at man lurer på om det kommer solstråler ut der bak, og om livet i Brooklyn er en eneste stor rosa ballongboble. Good For Great med dårlige synthstrykere og allsangtemaet We sing along but the notes are wrong er av typen som kan få en ustabil person til å finne frem kniven. Helt til Wires med sin grusomme kombo av triangelplingplong og technosynth setter i gang, og man strekker seg etter øksa i stedet.

Man undres over hvorfor Kim Schifino har navnet sitt på omslaget, for hun er overhode ikke hørbar på Sidewalks. Johnson har all vokalen, og det som tidligere var Schifinos trommetraktering, er erstattet av sampler og beats. Synthene som brukes, høres ut som lydene til spillene på min gamle Commodore 24 (ja, det fantes en 24-modell). Med andre ord utdatert og oppbrukt selv i disse dager hvor alt som smaker av 80-tall liksom er kult igjen.

La meg fortelle dere en ting, Matt & Kim, det er faktisk ikke kult i det hele tatt. Bare fordømt plagsomt.

Fjorden Baby! - Se Deg Rundt i Rommet

(Fjorden Bizznizz)