Stereolab
Dirty Three
B. J. Cole

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Country roads, take me far away...

Et mesterverk i det ukjente grenselandet mellom psykedelia, krautrock og country.

Av og til dukker det opp en plate, mer eller mindre ut av det blå, som en påminnelse om hvor spennende musikk kan være. The Sleepy Strange er en slik utgivelse, og Japancakes er et slikt band. De få som av naturlige grunner klarte å anskaffe If I Could See Dallas (1999) kunne vanskelig unngå å bli hektet. Da er det godt å kunne fortelle at The Sleepy Strange er en overlegen oppfølger, og en plate som trolig vil havne blant mine topp 10 av året.

Med sete i college-byen Athens, Georgia har Eric Berg bedrevet sine musikalske eksperimenter i lengre tid, og med Japancakes har han anlagt et løselig band til å fullføre sine visjoner. Slik det høres ut på plate går de ut på å finne den perfekte balansen mellom repetisjon og variasjon innen et begrenset tema eller en tone, en tankegang som ikke er fremmed for venner av krautrockband som Neu! og Can. I en fullt ut instrumental setting, gis det plass for både strykere og tradisjonelle rockeinstrumenter, organisk og elektrisk om hverandre. Selve kjennemerket og styrken til Japancakes er likevel den fremtredende steelgitaren som skaper flyt, melodi og pur skjønnhet. Liker man denne må låter som The Waiting og This Years Beat være det nærmeste man kommer den musikalske himmel. Er det mulig å tenke seg Lambchops elegante post-country forent med Godspeed You Black Emperors vakre, apokalyptiske hymner, så har man en viss anelse om hva som skjer her. Den i denne sammenhengen uvante bruken av et instrument med dårlig omdømme, gir platen ikke bare et snev av c&w, men også av psykedeliske overtoner, en drømmetilstand.

Lykkekakene forsøker seg også med hell med andre varianter. I Vanishing Point toner de ned til en minimalistisk, ambient stil som snytt ut av Brian Enos Apollo-plate. På Vinyl Fever er steelgitaren lagt helt vekk, og det åpnes for en mørkere rytmikk. Det er denne variasjonen som hever The Sleepy Strange fra å ende opp i en glemt post-rock avdeling, til å bli en sann, moderne klassiker.

Paul Weller - Catch-Flame: Live at The Alexandra Palace

(V2)

Ein maktdemonstrasjon frå første til siste tone. Det er sjeldan livealbum leverer så godt som dette gjer. Ein moderne klassiker.