[capsule review in English available]

Radio Radio TV Sleep - BigBang (2003)
Poetic Terrorism - BigBang (2005)
Too Much Yang - BigBang (2007)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

You people are groovy!

Nå må snart Bigbang få den respekt de fortjener. Norsk kvalitetsrock på sitt beste!

Mens andre nye norske fjolleband drar på By:larm eller Zoom-turneer og forsøker å gjenoppfinne åttitallet eller syttitallet, finnes det enkelte sjeler i dette landet som leverer gjennomført, mesterlig kvalitetsrock. Selv tidligere By:larm-band, og svært så produktivt de siste årene - Øystein Greni bestyrer "musikerkollektivet" Bigbang. Mang en skribent insinuerer at Bigbang kun handler om Greni og ikke en varierende og uviktig vennegjeng. Jeg vil påstå at dette er rimelig feil, da medmusikerne til Greni høyst tydelig setter sine respektive preg på utgivelsene til Bigbang. Dette poenget er vel uansett ganske så uvesentlig. Kanskje på tide å begynne å konsentrere seg om å omtale musikken?

Musikken blir nemlig stadig bedre og bedre! Jeg synes Frontside Rock'n'Roll er det beste jeg hittil har hørt fra Bigbang. Jeg er en sucker for melodiøs rock, og her får jeg i bøtter og spann av energisk og refrengbasert knallrock. Greni & Co. har satt tempoet enda et hakk opp fra den strålende Clouds Rolling By (2000), og beveger seg kanskje enda nærmere den ofte brukte betegnelsen "amerikansk rock". Frontside Rock'n'Roll skiller seg også fra forgjengeren ved større bruk av koring på refrengene. Akkurat det svikter litt av og til, men ikke lenge nok til at det klarer å irritere eller ødelegge låtene.

Sympatiske Bigbang gjorde et elegant kunststykke ved å invitere til gratis releasekonsert på St. Hanshaugen en kald og mørk marskveld. Nordmenn er jo som kjent veldig glad i alt som er gratis, og gratis konsert med en av norsk rocks mer interessante gjenger er vel umulig å si nei til? Etter å ha varmet opp et vinterkledd publikum i en god time med å gå igjennom mesteparten av Frontside Rock'n'Roll, inkludert Wild Bird som ekstranummer for nye lyttere (og gamle fans), synes jeg konklusjonen var ganske klar: Dette fungerer helt ypperlig. Og etter å ha satt meg ned og lyttet til låtene i studioutgave holder gleden seg fremdeles. Greni synger om vennskap, breakups og avdøde kompiser. På Heaven And Stars Above må man være rimelig neddopet for ikke å begynne å røre og riste på kroppen til slik en fengende rockelåt. Tittelkuttet minner om To The Mountains på forgjengeren i oppbygning, men utkrystalliserer seg i et trist og Doors-aktig crescendo. På releasekonserten tok en ydmyk Greni over trommene på Earphones, slik at denne låten ble konsertens sjarmøretappe de luxe. Litt uvanlig låt til å være Bigbang, mer trallende og pianobasert en ellers å spore.

Frontside Rock'n'Roll fungerer igjennom alle av platas ti låter, dette i motsetning til både Clouds Rolling By (2000) og Electric Psalmbook (1999) som begge inneholdt noen låter som smeltet inn i de andre på plata og ble raskt glemt. Greni er en glimrende gitarist, og Nikolai Eilertsen og Olaf Olsen (nå igjen i hovedlineup) gjør sammen med de andre bidragsyterne dette til en rockehelaften som jeg sjelden finner på norske utgivelser. Dette er rock som gjør meg så glad at det nesten spretter en tåre ved enkelte gjennomlyttinger. Snart tredve år, men jeg tror jaggu meg jeg snart må begynne å skate.