The Tower Recordings
Wooden Wand and the Vanishing Voice

Kemialliset Ystävät - Kemialliset Ystävät (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kjelleruniverset

'Yksin, mutta yhtena koko maailman kanssa. Myös, ouden pitkän matkan halki tähtien ja latvialaisen kalatehtaan hajun.'

Da jeg møtte Jan Anderzén hjemme i Tampere for en tid tilbake, fikk jeg muligheten til å bli litt bedre kjent med en av de virkelig store skikkelsene innen finsk undergrunnsmusikk. Fremdeles i slutten av tjueårene har han holdt på med sitt Kemialliset Ystävät siden midt på 90-tallet. Navnet betyr "kjemiske venner", der vennskapet virker å være langt viktigere enn kjemiske substanser. Noe hallusinogen kan man likevel driste seg til å betegne musikken han lager.
Anderzén er en gemyttelig og uformell kar, plateposen han bragte med seg kan tjene som beskrivelse på hans åpne holdning til musikk, noe han selv utnytter for å lage originale toner: Alt fra gamle plater med hippiechanting og naturlyder, Birchville Cat Motels ferske godbit, til en slitt utgave av Neil Youngs Trans var ting han nylig hadde skaffet seg. Alt røres sammen i en gryte og drikkes av vennegjengen fra Tampere, og nydelig musikk kommer ut.

Kellari Juniversumi er 17 låter som strekker seg i mange retninger ettersom kaleidoskopet vris sakte rundt. Samlet sett hører dette under det utvidete frifolk-begrepet, med akustiske strengelek, etnisk fløytespill, drømmeaktige tangentdroner, elektronisk støy, håndperkusjon og tribale vokalharmonier in the sky with diamonds. Ikke alle sporene er like sinnsutvidende, men viktigere er det totale inntrykket av magisk musikk, som formet av en prosesjon i skogkanten. Mange har nok blitt forledet av kompliserte konsonantforbindelser og altfor mange vokaler på rad til å tro at Kemialliset Ystävät og deres like mest er en gjeng utskudd som ikke bare står i skogkanten, men som faktisk stammer fra selve skogen. Anderzén & co er selvsagt både utdannede og opplyste, og i likhet med søsken fra USA, Japan, New Zealand og andre steder bruker de sin moderne bakgrunn og brede oversikt til å søke mot frie former for musikk. Som det står å lese inne i omslaget, jeg tar den engelske varianten: "Contradicting the common beliefs, this group (...) does not consist of elves, gnomes or some lesser known folk of the forest, but is mainly the product of one human risen from the rotten ditch of Nekala (a rotten suburb of Tampere)." So much for the myths.

Selv om det skuffende nok ikke er alver som står bak, så er Kellari Juniversumi uansett en fengslende plate, både når det gjelder nysgjerrigheten til ulike instrumenters hemmeligheter, samspill med andre, den utfordrende tilnærmingen til låtskapning og det vellykkede sluttresultatet takket være riktig så vennlige melodier som tross alt ligger i bunn her. Gjennom grenene av instrument-virvaret skimtes innflytelse fra både østen og krautrocken, avant garde og eksperimentell minimalisme. Et aldri hvilende lydbilde gir platen en konstant flyt og en form for dynamikk som gjerne er fraværende i denne genren av folk/avant/psykedelia. De korte sporene, stort sett på rundt et par minutter, forhindrer også at det flyter helt ut, og gir en kledelig stram stil, som etterlater oss med ønske om å høre mer. Og det er et godt tegn!