Biosphere
Aphex Twin

The Campfire Headphase - Boards of Canada (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

66.6

Vemodig, vakker melankoli er fortsatt kjennetegnet til denne skotske duoen.

Å si at forventningene til Boards Of Canadas andre fullengder er store vil være et understatement. I forkant sørget også utgiveren for at det ikke fantes noen promokopier tilgjengelige for anmeldelse av platen inntil de aller siste dagene i forkant av utgivelsen. Noen få lyttepartier i katedraler og på klubber i de store byene var alt nysgjerrige lyttere fikk ta del i i forkant av slippet 18. februar 2002. Gledelig er det derfor at de nok en gang lykkes.

Gruppenavnet til denne skotske duoen er en aldri så liten tribunal til National Film Board of Canada, det kanadiske filminstituttet. Hyllesten var motivert ut ifra det faktum at både Michael Sandison og Marcus Eoin bodde i Canada i deler av sin barndom, og fordi de hadde vært svært opptatt av naturfilmer. Komposisjonene deres er også tydelig inspirert av filmmusikk og fremkaller ofte flimrende landskapsbilder. En rekke historier forteller også om ville fester og liveopptredener i den frie natur og det skotske høylandet. Fremdeles den dag i dag nekter de å la seg diktere av britisk musikkbransje og har sitt Hexagon sun-studio oppe i fjellet omkring hjembyen.

Deres fantastisk titulerte debut-album Music Has the Right to Children (1998) innebar et paradigmeskifte for ambient elektronisk musikk. Aldri tidligere hadde man hørt så varm og finstemt elektronisk musikk, kanskje med unntak for noen av Aphex Twin og Biospheres aller fineste øyeblikk. EPen In a Beautiful Place Out in the Country (2000) bare bidro til å øke forventningene med sitt vakre atmosfæriske dykk i emosjonell elektronika.

Bare få år tilbake i tid ble elektronisk musikk regnet for kald og umenneskelig. Boards of Canada har stått i forgrunnen for å gi genren et menneskelig ansikt tross et så og si utelukkende digitalt lydbilde.

Geogaddi er noe av det underligste, mest hypnotiske, livgivende, lystfylte og rett ut sagt vakre albumet du kommer til å høre dette året. Samtidig er den en bekreftelse på at kunst ikke trenger å være støyende, smertefull. Boards of Canada leverer intelligent stemningsmusikk uten kitschelementene som Air eller andre av samtidens foregangsmenn har måttet ty til for å skape egenart. Hvert eneste kutt renner apatisk, nesten likegyldig, men samtidig smektende og inntagende avgårde. Det er drømmende, kaleidoskopisk musikk fra landsbygden, en slags form for psykedelisk elektronika. Vi får panorerende men likevel innadvendte lydspor, med en og annen tilfeldig trommelyd og overhodet ingen vokal utover et fåtall ubestemmelige samples. Det er vanskelig å omformulere til språk hva man faktisk hører. Ikke minst skyldes dette at det er så mange elementer som er tilstede samtidig. Samtidig vil jeg ikke forlede deg til å tro at dette kun er musikk med sparsommelig rytmemarkering og lavaflytende tekstur.

Denne utgivelsen viser også et band som har et bevisst forhold til rytmer og rytmisk musikk. Du kan snakke om en todeling av skiva. Nesten annenhver låt er beatbasert og resten er som sakteflytende instrumentalmusikk hvor rytmen er underordnet følelse og atmosfære. Men i størst grad handler det om fjerne, skimrende melodier og skvalder som trer frem i et slags morsespråk på statiske frekvenser, noe som krever at lytteren er tålmodig i sin venting på neste melding. Du får de etterhvert ganske så kjente syngende barnestemmene som har vært karikaturen til skottene på låter som Gyroscope og Sunshine Recorder. Vi får vocoder-vokal på 1969, forøvrig skivas definitive høydepunkt. Jeg tar meg selv gang på gang i å undres hva den ensomme stemmen vil formidle, samtidig er jeg som oppslukt og betatt av det savnet og den melankoli som dette og den følgende musikken skaper.

Nytt siden sist er at bandet har lært seg å ta i bruk støyforskyvninger, feedback og andre elementer fra den moderne glitschelektronikaen som fyller ut og fornyer deres egen blanding av feltinnspillinger, rare samples og sarte flørt med naturfilm-estetikk, ambient og elektronika. Skimmeret av baklengsmaskerte barnestemmer i bakgrunnen på noen av sporene gir et infernalsk, nesten skremmende preg. De varme, smått naive hymnene blir noen ganger erstattet med skrekkfilm-akkompagnement og et skummelt uttrykk. Det er som et maskinelt skrik etter kjærlighet bak strømmen av naive livgivende elementer (skiva varer i 66 minnutter og seks sekunder...). Droningen blir også noen ganger brått forstyrret av biske, av og til aggressive breakbeats. Ondskapen, det grimme og redselen for naturens mørke krefter illustreres også gjennom en vettskremt kvinne som leder en form for selvhypnose.

Dette er en udiskutabel fremtidig klassiker og samtidig en skive som man må høre på en del ganger før man riktig lykkes med å få grepet på den. Det skyldes både det faktum at platen er lang med sine alt i alt tjuetre kutt, og at mye ut av essensen foregår i bakgrunnen av lydbildet. Dette er en skive med mange ulike nivåer. For hver gang du lytter til den vil du oppdage nye spennende detaljer. Likefullt tror jeg ikke den helt kan stå i mot tidens tann i like sterk grad som forgjengeren.