1999 - Prince (1982)
Purple Rain - Prince (1984)
Around the World in a Day - Prince (1985)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

I'll give you some money to buy a Dirty Mind

Dirty Mind er den viktigste utgivelsen i jakten på å forstå hvorfor Prince var den mest innflytelsesrike popartisten på 80-tallet.

1980 var året da artisten Prince, slik vi har lært å kjenne ham gjennom hans ekstravagante image, trådte frem i rampelyset. Prince' nye image lånte han fra new wave-miljøene i New York, dog i en mer våget fremtoning enn Talking Heads og mer sexy enn Debbie Harry. Med høyhælte støvletter, truse og frynsete t-skjorte var Prince et usedvanlig skue. For å forstå hvor radikalt stilendringen var med utgivelsen av albumet Dirty Mind, må man ta i betraktning hans tidligere utgivelser: Etter en meget forsiktig start med albumet For You (1978), ble Prince lansert overfor et bredt pop-publikum med et selvtitulert album i 1979. Warner Bros. hadde store forventninger til artisten og albumet, og presenterte Prince som det friskeste tilskuddet til disco- og soulscenen. Prince-albumet ble en måtelig suksess, og gjorde det godt på datidens sorte albumlister og ble raskt sertifisert til gull (500.000 solgte eksemplarer).

Med plateselskapets fortsatte målsetning om å selge inn Prince til et pop- og soulorientert marked, sjokkerte han ved å spille inn Dirty Mind som et rent rock- og gitarorientert album. Låtmaterialet står frem som røffe demoer, og skiller seg sterkt fra hans tidligere, gjennomproduserte innspillinger. Sammen med de seksuelt ladede tekstene ble musikken på Dirty Mind og det nye imaget hans tøff kost for plateselskapet og mange av mannens tidlige fans. Kritikerne derimot, tok Prince til sitt bryst og applauderte hans djerve valg i stil og musikalsk retning.

Det er tittelsporet, Dirty Mind, som fyrer av første ladning på albumet med et spinkelt arrangement bestående av trommer, gitar, og Dr. Finks keyboardlinje. Prince spilte inn vokalen med eksposivt innhold i to forskjellige toneleier, og avspiller dem over hverandre i samspill med seg selv. Teksten fremstår ikke som spesielt våget i dag, men 80-tallets musikkpoliti reagerte på linjer som: "I just wanna lay you down in my daddy's car / It's you I really wanna drive".

Gitaren tar førersetet på When U Were Mine med Prince i velkjent falsett. Låta er i bunn og grunn en streit rockelåt med et standard bluesriff i bunn, men Prince hever uttrykket med en selvsikker fremføring av brennbar tekst. Uptown er min favoritt fra albumet. Prince beskriver Uptown som et fristed hvor normer og regler er opphevet: "Our clothes, our hair / we don't care / it's all about being there". Uptown oppsummerer hvordan begynnelsen av 80-tallet må ha artet seg i Minneapolis, hvor Prince og hans miljø fremstod som utskudd i et ellers strømlinjeformet, sort musikkmiljø.

Head er den mest omtalte låta fra albumet, med en sensasjonelt uttrykksfull tekst, som etter sigende fikk Prince' første keyboardspiller, Gayle Chapman, til å forlate gruppa. Lisa Coleman ble raskt hyret inn uten at hun hadde noen form for profesjonell erfaring, men Prince insisterte på at gruppa skulle ha representanter fra begge kjønn og være multikulturell i den forstand at både sorte og hvite skulle være representert. Musikalsk sett er det Dr. Fink som gjør den sterkeste innsatsen på Head med et keyboardparti som stjeler oppmerksomheten fra tekstens frontalangrep.

Albumet er ikke uten svake punkt; låter som Do It All Night og Gotta Broken Heart Again er mer for fyllmasse å regne, sammenliknet med fullblodslåter som Dirty Mind, When U Were Mine, Uptown og Partyup. Likevel står Dirty Mind frem som et meget sterkt album som førte Prince inn i søkelyset til et mer rebelsk publikum - og gjorde ham kritikeryndling en gang for alle.