The Lemonheads
Bertine Zetlitz
The Vines

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Skuff på skuff og så plutselig litt bra igjen

Svært så variabelt fra dandyene denne gangen. Med hjelp av Duran Duran-gutta og noen kilo åttitalls-synther opp i rompa tar bandet en råsjans.

The Dandy Warhols er noen hardtarbeidende urbanister fra USA som har klart å stadig berede grunn for verdensherredømme gjennom hver utgivelse. Dandy's Rule OK? (1995) var fullt av et litt narkoselignende lydbilde med sløve støygitarer og lavstemt vokal, men fungerte nok i Europa mest som en introduksjon som undergrunnsband. The Dandy Warhols Come Down (1997) ga bandet en hit i Not If You Were The Last Junkie On Earth, en låt du sikkert har lånt dine ører til en gang eller to. På denne plata hevet bandet seg enda ett hakk opp på låtskrivesiden, og framsto som et spennende alternativt rockeband med et rimelig coolt image. The Dandy Warhols har aldri utstrålt kristne og rusfrie verdier for å si det slik, og har vel appellert mer til rødvinsakademikeren med rockesmak. Blander du i tillegg til dette inn en tydelig uttalt elsk til hele verden, så har du resepten bak The Dandy Warhols. Vokalist Courtney Taylor-Taylor (irriterende nok kalte han seg før bare Courtney Taylor, hva har skjedd?) har eksplisitt uttalt at han ønsker at de skal være et band som alle lyttere skal ønske å ha sex med. Vel, på nykommeren Welcome To The Monkey House (2003) tar de den bokstavelig helt ut i låt-tittelen The Dandy Warhols Love Almost Everyone.

Det store gjennomslaget kom med Thirteen Tales From Urban Bohemia (2000), en kanon av en plate. Jeg spiller fremdeles jevnlig kutt fra skiva, som jeg foreløpig ikke har klart å gå lei av. Her finner du knalltøffe rockelåter i Horse Pills og Shakin', og drømmeaktige sveverock-øvelser i Godless og Mohammed. Pluss litt tyggegummi-poprock i låter som for eksempel Solid. Genial blanding og en rimelig god salgssuksess i mange land. En svært så postmoderne og urban rockeutgivelse, et sted ute i bølgeskulvpene etter grungen.

Welcome To The Monkey House (Science Fiction-novelle fra Kurt Vonnegut) er noe helt nytt. Jeg vil tørre å påstå at The Dandy Warhols har lagt inn fete aksjer på å gi ut årets outsider-album i rocke-genren - dette er nemlig et frimodig sjansespill av større kaliber. Distinkte bandlyder på gitar- og vokal-siden er vedlikeholdt fra de tre tidligere utgivelsene, men mye er nytt. Eller gammelt nytt, for å si det slik. Produsent Nick Rhodes (Duran Duran) har nok hatt svært så mye å si denne gangen, for her glimrer det åttitallsreferanser i synthbruk og elektropop-vridning. Førstesingelen We Used To Be Friends avslører ikke dette så lett, men spiller du igjennom hele plata kommer det et klamt åttitallsspøkelse og tar deg. Ingen sjokkopplevelse med tanke på electro-clash flørtinga i musikkverdenen - for ikke å snakke om hva klesmoten leker med for tiden. Om den andre produsenten, Tony Visconti (T.Rex, David Bowie) var like ivrig på dette som Rhodes åpenbart må ha vært, vites ikke. Låtskriver gjennom hele albumet er Taylor-Taylor, men musikkskapelsen har en tydelig vintage-signatur fra Rhodes over seg.

Det blir ikke så alt for mye rock igjen denne gangen. Noen av låtene oser litt dandy-testosteron, men freser ikke sterkt nok til at det kan kalles verken tøft eller frekt. Noe av synth-klimpringen og det stramme elektroniske grepet som hviler over utgivelsen, fungerer aller best på You Were The Last High (skrevet sammen med Evan Dando), men flere av kuttene er kun svært så korte snutter av trommemaskiner og pling-plong-lyder. På The Dope (Wonderful You) går det skikkelig dårlig, her drukner en utilgjengelig Taylor-Taylor i en pesende elektronisk rytme som står på monotont i fire og et halvt minutt. Dørgende kjedelig, og du blir sittende og lure på når extended remix dance-versjonen kommer på markedet, slik at du kan kjøpe den og brenne den på et av sommerens leirbål.

Dette kan da ikke bli noe særlig å presentere på årets Norwegian Wood. The Dandy Warhols er ikke et kjempespennende live-band i utgangspunktet, men dette svært så variable produktet fungerer nok ekstra dårlig til et solhungrig parkpublikum som gjerne tar med spedbarn og matpakke. Gjenopplev heller Kraftwerk-skivene dine, eller ta den ut i andre retningen og spill Queens Of The Stone Age mens du brøler og slår deg på brystkassa. Bare ikke kjøp denne smørja av noe halvdårlig midt-i-mellom.

Sufjan Stevens - Seven Swans

(Rough Trade)

Sufjan Stevens forlater ikke Michigan riktig ennå - men tar seg tid til litt fugletitting.