Dexy's Midnight Runners
The Monroes

Evolusjonens trøst - Hopalong Knut (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Artikailla!

Årets beste norske skive så langt kommer fra et trøndersk skaband!

Når man først skal gjøre noe så utradisjonelt som å gi ut skarock sunget på trøndersk er det bare på sin plass at det gjøres ordentlig. Inni et lekkert cover legger låtskriver Rolf Johan Bye ut om skarockens utvikling fra Jamaica, via reggaen og det hippe musikkmiljøet i London - og må vi få legge til, til den trønderske landsbygda. Etter å ha lest sju sider om ska er det lett å mistenke at hele greia handler om formler og tekniske ting som at rytmegitarer vektlegger 1. og 3. takt istedenfor det tradisjonelle 2. og 4, men greia er vel at det som vanlig bunner ut i et krav om gode låter. Og det har Hopalong Knut i fullt monn.

Det ni mann sterke orkesteret frontet av energiske Kristin Jensen på vokal har base i landlige Hommelvika utenfor Trondheim. Bandet gjorde seg bemerket på Underwood (2004) og By:Larm i Stavanger (2005), og ryktet om et liveband utover det vanlige har nådd langt utover Norges land. Sentrale ingredienser i Hopalongs musikk er, foruten den velkjente ska-rytmen, trønderske tekster, utstrakt bruk av blåsere, og spilleglede. De støter sikkert fra seg noen potensielle platekjøpere ved å synge på trøndersk og mange av tekstlinjene er ikke poesi av høyeste kvalitet: "Hainn va en artikaill som gaula traillalalalail...", men innimellom er det gullkorn som får lytteren til å smile, som "Så æ tar det me mæ hjæm og så koke æ suppe på det..."

Albumet mangler kanskje den ultimate radiohiten som vil ta Hopalong Knut ut til de virkelig store masser. Det er mer den jevne kvaliteten som er albumets styrke. Noen låter peker seg likevel ut, som den groovy Håp med fete blåsere og semihiten Bautastein.

Uten særlig svake punkter inneholder Lars Lien-produserte Feilkalibrert Tidsmaskin 11 sterke partylåter som får deg til å hoppe opp og ned på samme måte som de mest febrilske Bob Hund-låtene. Hopalong Knut bør treffe mange med sin energiske musikk. På festival er det i hvert fall ikke vanskelig å se for seg et entusiastisk publikum poge mens de begeistret synger "Alle som ein skal få ein bautastein...".