Cheval de Frise
Envy
Mono

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Montpellier, ikke Montreal

Franske postmenn setter sitt klare stempel på denne pakken før den kastes opp i luften.

"Postrocken er død - lenge leve postrocken" er tittelen på hittil siste utgivelse i mixtapeklubben jeg er medlem av. Den var nok ment som en slags ode til en utdøende genre, der band som Godspeed You Black Emperor og Mogwai vel står igjen som de største. Noe av luften har nok gått ut av det som bare for få år siden var det nye hippe - der er jeg enig med min gode venn. Men det betyr selvsagt ikke at det aldri mer vil dukke opp hørbare band i dette segmentet.

Et eksempel på det er franske Absinthe (Provisoire), dannet i Montpellier i 2000. De har et album bak seg fra før (fra 2002), så Alejandra er deres andre i rekken. De griper til en del kjente løsninger på sin plate. Den er inndelt i fire spor, der det første strekker seg mot halvtimen i lengde. Vekslingen mellom det episk harde og det melankolsk utstrakte som bølger frem og tilbake er skapt med omhu. Lange instrumentale partier, tremolo-gitarer og dramatisk oppbyggende scenarier - wide screen style - er alle elementer som får plass i den franske kvartettens lydbilde.

Likevel.

Det er tidvis beintøffe greier dette her. Det nevnte åpningskuttet drar seg gjennom ild og vann, sleper seg over fjell og etser opp i frådende svovel i løpet av sitt lange liv. Det lange mellompartiet minner tidvis om Pink Floysds Echoes, mens hissig ordspytting på fransk og mer lydmalende kulisser skaper en fascinerende variasjon. Kocka er et mektig musikkstykke, og det absolutte høydepunkt på Alejandra. Etiketten lover en uforutsigbar plate der støy og frirock møter delikate melodier, og det innfris til fulle her.

Timinutteren Amour - Infidélité - Introspection følger en mer tradisjonell kurve (soft-hard-soft), men biter godt fra seg likevel. "Korte" Someone Said: "Your Heart Belongs to the Dead" drukner i denne sammenheng, og over kvarterlange Love Song for a Dutch Bitch er en voldsom slutt. Igjen med en smådesp kamikaze-vokalist som slenger noe uforklarelige gloser ut av seg, ifølge tekstheftet gullkorn som "Dear miss, I'm the pilot of a yellow zeppelin, and I want to rush straight towards the sea, straight towards you..." Nåja, det er ikke på grunn av tekstene denne platen bør anskaffes. Uansett sklir kjærlighetssangen for dette hollandske kvinnemennesket ut i ganske høye skylag etter noen minutter. Det gir tid for refleksjon og tanker rundt for eksempel det faktum at Alejandra sikkert vil gå samme vei for de aller fleste. Det vil i så fall være veldig synd.

The Sea and Cake - Everybody

(Thrill Jockey)

Når værgudene svikter er det godt det fins band som The Sea And Cake.