Cowboy Music - Bushman's Revenge (2007)
You Lost Me at Hello - Bushman's Revenge (2009)
Thou Shalt Boogie! - Bushman's Revenge (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Killing darlings

Med rock som mål og sjangermiks som farkost lander Bushman's Revenge på sin egen retrospektive samtid.

Det er nå seks år siden Morten J. Olsen og Anders Hana i MoHa! etter endt innspilling kom med erkjennelsen at "det e jo rock for faen". Denne tidlige utgivelsen i duoens katalog var ikke bare retningsgivende for hvor det bar de neste årene, MoHa! er også et godt eksempel på hva man kan utrette med en gitar og et trommesett i spensthoppet fra jazz over til en annen sjanger. Gitar/bass/trommer-trioen Bushman's Revenge har gjort et lignende hopp og viser en klar utvikling gjennom sine foreløpig tre plater. Men der MoHa! landet på noe som må kalles støy, har Bushman's Revenge landet på ganske solid rock.

Debutplaten Cowboy Music (2007) la føringer for en vrengt gitarjazz hvor delikate melodiske linjer var like selvsagte som utvandrende improvpartier, mens You Lost Me At Hello (2009) tok steget lenger ned i dypet med mørkere gitar og et større fravær av typiske jazztrekk. Jitterbug, som nå er å få kjøpt, er på sin side også typisk for trioen når dette steget mot rock blir tatt helt ut. Men ikke videre ned i et mørklagt landskap, mer i retning tungrockens vugge: 1970-tallet.

Even Helte Hermansen har en velutviklet gitarsignatur, og allerede i det ti minutter lange åpningssporet avsløres flere klare trekk på en solist med et gjennomtenkt instrumentalt språk. Rune Nergaard på bass og Gard Nilssen på trommer er i samme spor dessuten med på å antyde hvilket soundmessig univers resten av platen befinner seg i. At den gode, gamle Motörhead-låta Damage Case blir covret (med den finfine undertittelen "happy go lucky karaoke version"), forekommer like selvsagt som at Ståle Storløkken er gjestemusikant på et par av låtene og tilfører mye av det fusionsoundet som ligger i hans egen trio Elephant9. En annen åpenbar historisk referanse finner vi dessuten i While My Guitar Gently Breaks og til nød i Wind and Fire. Det er med andre ord mye retrospektivt ved denne musikken, som i flere av låtene fremstår som mer distinkt og tidvis nærmere punk enn tidligere.

Tittelen på låta Kill Your Jitterbug Darlings viser denne holdningen som sier at det som har vært har vært, at det er nå det skjer. Det ligger likevel en ironi og vaker over denne låta, som med sitt ordspill på jitterbugstilens svingom også fremstår som platens utvilsomt mest fengende spor, med skifter mellom nikkende offbeatgroove og gyngende tretakt, samt noen smått parodiske gitarlicks. Det grenser mot harry, men det låter beintøft! Og det er en låttittel som kanskje er den beste beskrivelsen på hva som må til for å hindre at musikken stagnerer.

Bushman's Revenge er i så måte et barn av sin egen samtid når de velger rocken som mål og sjangerblanding som fremkomstmiddel. Dette gjør Jitterbug til en plate som vinker et farvel til gamlelandet og setter nye seil mot en horisont hvor en hendrixifisert gitarvitalitet forenes med stillferdige improstrekk. Helhetlig beveger trioen seg ut på noen tungrodde digresjoner her og der, men henter seg fint inn igjen, ikke minst i tolkningen Damage Case.

Jazzen er ikke død, ei heller rock. Ingen av dem lukter særlig rart heller, og hvordan disse sjangrene lever sammen eller separat er ikke så nøye så lenge musikerne er dedikerte og spiller helhjertet. Dét gjør Bushman's Revenge.