Billy Bragg
Chumbawamba
John Cooper Clarke

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hvem er denne karen?

Lite selskap gjør stor stas på en lite kjent punkpoet. Dobbel samler som favner bredt.

It was you, Patrik, who taught me that youth was nothing to be ashamed of, that social observation was as valid a form of love song as even the most acerbic Buzzcocks singles; you with your tape recorder humming and clicking noisily off in the background, with your dropped aitches and swift, sweet, incisive blasts of punk rock..
Everett True, fra innleggsskrivet.

Patrik Fitzgerald har ikke skrevet seg inn i historiebøkene med de største skrifttyper. Det lille selskapet Crispin Glover Records (oppkalt etter min favorittskuespiller) har lagt ned en formidabel innsats for å oppgradere hans posisjon. På den doble hyllestplaten All Sewn Up presenteres 31 låter fra mannens karriere, fremført av like mange artister fra inn- og utland. Artistlisten kan virke tilfeldig og sammenrasket, men utvalget speiler vel like gjerne Fitzgeralds mangslugne karriere. Det er en hovedvekt av trønderband, og fordelingen mellom etablerte/eldre artister (Motorpsycho, Israelvis, Betong Hysteria), og nyere, mer ukjente skaper en fin balanse mellom fortid og nåtid. Samlingen er internasjonal med en del (overraskende) utenlandske navn. Jello Biafra er vel den mest prominente, Terry Lee Hale (hvor ble det av han, liksom?), Geoff Berner og Jackie Leven er blant bidragsyterne. Alle stiller opp for Patrik Fitzgerald.

Hvem er så denne Patrik Fitzgerald? Jeg skal ærlig innrømme at jeg måtte lese meg litt opp i forkant. Følgende oppsummering skal være mer eller mindre korrekt: Han regnes som den "første britiske punkpoeten", eksperimenterte tidlig med spoken word og markerte seg med samfunnsrefsende tekster. Han prøvespilte i en tidlig variant av The Clash og fikk sitt gjennombrudd i '77 med Safety Pin Stuck in My Heart uten at han ble verdensstjerne av den grunn, snarere beskyldt for å "selge ut". Han begynte etter hvert å eksperimentere mer med elektronisk musikk, og flyttet senere til New Zealand hvor han p.t jobber som postbud. Fitzgerald trenger vel ikke si opp jobben sin etter dette stuntet, men han har i hvert fall fått en smule heder og ære på sine voksne dager. Og det er gjort en skikkelig jobb her.

Jeg har ikke hørt hans låter i originale utgaver, så All Sewn Up blir mitt første møte med Patrik Fitzgerald - i likhet med mange andre lyttere vil jeg tro - og vurderingen her blir derfor basert isolert sett på coverlåtene. Og det er mye fint på disse to platene, der vi kastes i mange retninger på kort tid. Elektronika (BC), reggae (Benjamin Zephaniah), post-punk (The School), metall (Monolithic), en rekke ulike akustiske varianter, powerpop (POG) og en god dose punkrock (Betong Hysteria, Israelvis) for å nevne noe. Sjarmpoeng går som alltid til trekkspillpoeten Geoff Berner (All the Years of Trying, som høres ut til å være skapt for ham), og jeg må særlig fremheve samarbeidet mellom Motorpsycho og Biafra som platens mest interessante - deres versjon av Punch vekker til live minner om Biafras utgivelser med DOA og Nomeansno i hine dager.

Det blir altså "noe for enhver smak", men det er ikke så døvt som det kan virke. Snarere taler denne genreblandingen til samlingens fordel. Aller best - for meg - funker sporene som åpner opp for Fitzgeralds tydelig skarpe penn, mens jeg skipper raskere forbi de mest bråkete innslagene. Kanskje en enkel CD ville holdt, men pokker heller. Det er kult å hamre på stortromma. For mitt vedkommende har denne samlingen skapt interesse for en artist jeg ikke hadde snøring på i forkant, og det er vel noe av hovedpoenget vil jeg tro. Jeg kommer nok heller til å sjekke ut Fitzgeralds originalmateriale, i den grad det er mulig å skaffe, enn å spille ihjel denne samlingen. Det får stå igjen som hyllestplatenes evige paradoks.

Det er uansett en meget respektabel jobb Torgeir Lund og Crispin Glover Records har utført. I tillegg til platen er det også på sin plass å minne om dokumentarfilmen All the Years of Trying (regi: Dom Shaw) om Fitzgerald, som hadde premiere på Kosmorama i Trondheim tidligere i år.