Min Falske Venn

Majorstuen
Hilmar Alexandersen

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Berikende arv

Et berikende møte med to unge spillemenn fra Verdalen.

Søttenpassingen er et berikende møte med de unge spillemennene Einar Olav (f. 1979) og Gjermund Larsen (f. 1981) fra Verdalen. De er sønner av folkemusikeren Geir Egil Larsen og tar med denne plata opp farsarven.

Brødrene har utdannet seg i musikkveien, men ikke minst har de i oppveksten tilbrakt mye tid sammen med faren hos eldre spillemenn. Tungt veier turene hjem til Hilmar Alexandersen (1903-1993), og flere av sporene på plata skriver seg fra dennes repertoar av egne komposisjoner eller tradert materiale. Alexandersens spillestil er guttas store inspirasjon og den gamle mester deres store forbilde.

Spillet er komplisert, men rent og vakkert. Materialet er i hovedsak eldre slåtter i verdalstradisjon, men for et utrent lekmanssøre minner mye av musikken om slikt felespill vi forbinder med blant annet dansescener i westernfilmer (Den store låvedansen i Heaven's Gate (1980) renner i hu). Dette for å illustrere hvor "globalisert" europeiske folkemusikktradisjoner ble under de store immigrantbølgene til USA og andre verdensdeler på 18 og 1900-tallet.

Musikken er som nevnt ren og ukunstlet framført. Måten melodilinjene krysser og fraviker hverandre gjør felene selv til et slags dansende par som på alle kuttene til slutt løper sammen i en avrundet harmoni. Ingen utvendig filigrans eller brodering er nødvendig. Arrangementene virker svært presise og det er hørbart lovmessighet i stoffet. Samvirket slår ut til musikken og utøvernes fordel. Lydbildet er varmt og avrundet, og særdeles godt modulert.

Flere av sporene er svært vakre (lytt til nr. 1, 7, 8, 12), med en følelse i framføringen som aktualiserer den gamle forestillingen om felas iboende sjel. Denne sjelen er vibrant tilstede på Brødrene Larsens CD, en påminnelse om de mange skatter vår folkemusikkarv gjemmer. Til grooves faste målgruppe av rockinteresserte vil jeg sterkt anbefale Søttenpassingen som portal til et musikkfelt altfor mange pop- og rockinteresserte ofte overser - dette er en av de beste utgivelsene her til lands den senere tid.

For øvrig: Konsise og interessante opplysninger følger hvert spor og setter musikken inn i en historisk ramme, det er en ren og fin layout i CD-heftet.