Suite for Marge part IV

Sonny Rollins
Archie Shepp

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Engangsforeteelse?

Tre hardtarbeidende karer som virkelig får det til å swinge når de vil. En aldri så liten outsider denne platehøsten.

Det florerer av nye små og store bandkonstellasjoner for tiden, og et av de siste er altså Trinity. Saksofonist Kjetil Møster leder an i denne trioen som også består av "ringrevene" Thomas Strønen på trommer og og bassist Ingebrigt Håker Flaten. Sparkling er Trinitys første utgivelse og består av åtte såkalte spontane komposisjoner eller improvisasjoner. Disse tre har allerede opparbeidet seg en ganske respektabel liste over aktive band og prosjekter, og må karakteriseres som en trio svært hardtarbeidende jazzmusikere. Alle tre er aktuelle med andre prosjekter denne høsten; Strønen i Food og Håker Flaten i Scorch Trio, begge med ferske utgivelser på Rune Grammofon, og Møster i bejublede The Core som debuterte med Vision tidligere i høst.

Disse respektive platene peker i forskjellige retninger både stilmessig og estetisk sett, men alle har naturlig nok et sterkt forhold til det fritt improviserende elementet i jazzen. Og det er det som står i fokus på Sparkling. Alle kuttene er spontant komponert og forholder seg til både melodiske løp og mer frie improvisasjoner der holdepunktene er rytme og tempo framfor harmonier. Og Sparkling markerer seg umiddelbart som et spennende album. Åpningssporet Trinity bygger seg gradvis opp fra en vakker start og finner en groove som stadig øker i intensitet etterhvert som Møster blåser seg varm. Håker Flaten holder orden på basisrytmen og Strønens sensitive stil krydrer groovet med små detaljer og større og mer poengterte slag. En typisk struktur for en spontant komponert låt kanskje, men den funker utrolig bra, og den greier å etablere en stemning som holder seg albumet gjennom.

Etter en tur ut til venstre gjennom Locked Room, som er et mer monotont fri-improvisasjonsstykke, dukker grooven opp igjen for alvor på Swing It Baby!, Dette sporet har sterkere referanser til amerikansk uptempo og hardbop-relatert jazz, og er det mest tradisjonsbundne kuttet på Sparkling, selv om mønsteret brytes opp og abstraheres flere steder. Basspartiet midt i låta er ganske spesielt, Håker Flaten får faktisk bassen til å lyde som en sint humle.

Den femdelte suiten til Marge varierer mellom frenetiske improvisasjoner og roligere partier med balladelignende temaer som åpner for mer eksperimentering med lyd. I denne seksjonen av plata viser Møster, Håker Flaten og Strønen at de kan være ekstremt tighte og samspilte med god forståelse av hverandre. Samtidig gis det store rom for å utforske et større potensiale i instrumentene, noe Strønen og Møster utnytter til fulle flere steder.

Sparkling er et jovialt og lekent bekjentskap, og viser stor variasjon i låtmaterialet selv om noen spor kan virke litt forutsigbare. Hvordan denne trioen skal greie å holde sammen er et annet spørsmål. Siden alle tre er med i mer etablerte og profilerte konstellasjoner kan Trinity som band fort bli et forbigående fenomen. Hvis det blir slik har de ihvertfall levert et godt album som vil bli stående igjen som et lite monument over én innspillingsdag, nærmere bestemt Grefsen Samfunnshus den 23. mars 2004.

Høydepunkt; Trinity.

Archie Bronson Outfit - Coconut

(Domino)