Blonde Redhead
Unwound

Is Forever No Way - Hope I Die Virgin (2011)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Moderne meninger

Oslo-band med en noe tam og uferdig debut.

Hope I Die Virgin er et band med base i hovedstaden som har holdt det gående siden 2002. De består av tre unge herrer i alderen 22-24 år, og leverer fem låter på sin selvfinansierte debut-EP. Bandet har holdt et knippe konserter i hjembyen sin, bl.a. på Gamla og Betong, og har fått låtene sine spilt på radio. Stilmessig har de blitt sammenlignet med band som bl.a. Unwound og Sonic Youth, og beskriver seg selv som emosjonelt, dystert og til tider bråkete. De som har vært borti de ovennevnte bandene fra før vil nok fatte interesse for HIDV, mens andre igjen nok vender ryggen til.

Så hvordan låter det? Jeg er sikker på at gutta vet godt hva de driver med, og gjør det de kan best, men jeg synes likevel de ikke greier å levere varene på sin selvtitulerte førstefødte. Det er mulig lyden har mye av skylda akkurat der, men helhetsinntrykket man får er at låtene de serverer rett og slett blir for svake. Det finnes ikke et eneste ordentlig kick-ass riff på plata; kun akkorder som blir repetert til det kjedsommelige, og de ytterst få stedene det er funnet plass til et "midtparti" får vi servert masse meningsløs støy bandet helt klart hadde greid seg bedre foruten. Hva med å brodere litt mer med instrumentene deres, kara? Gjør noe mer ut av dere enn å bare lire av dere ensformige akkordbaserte riff. Litt mer variasjon i arrangementer og oppbygging av låtene skader heller ikke. Jeg vil ikke si at bandet låter dårlig, men med så lite variasjon låter det både ensformig og sørgelig. Åpningskuttet, Stoic Deliverer, er brukbart, og setter også standard for hva som kommer videre utover skiva, men uten særlig heldig effekt. Unntaket må bli San Francisco 1997, som er en sample fra filmen Black Tar Heroin: The Dark End of the Street.

Jeg tror Hope I Die Virgin fremdeles har mye å gå på. Litt mer jobb med utformingen av låtene, samt litt mer jobb med produksjonen på den neste skiva, så tror jeg dette kan bli interessant. Stå på!

Bertine Zetlitz - Sweet Injections

(Capitol / EMI Virgin)