cover

You're a Woman, I'm a Machine

Death From Above 1979

CD (2004) - Vice / Atlantic / Warner Bros.

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Post-punk / Hardrock

Spor:
Turn It Out
Romantic Rights
Going Steady
Go Home, Get Down
Blood On Our Hands
Black History Month
Little Girl
Cold War
You're a Woman, I'm a Machine
Pull Out
Sexy Results

Referanser:
Blood Brothers
Yeah Yeah Yeahs
Liars
Lightning Bolt
The Offspring
Queens of the Stone Age
The Mars Volta

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Dans til musikken

Snabelaktig! DFA79 debuterer med en rosa elefantkiller.

På jakt etter et eller annet spennende på rockfronten snublet jeg over denne godbiten. Ikke vanskelig, det rosa omslaget med to snabelmenn lyste opp i nysnøen og tagg om å bli spilt på en platespiller i nærheten.

Death From Above 1979 er en duo fra Toronto som holder seg til vokal/trommer og bass/synth. Det bemerkelsesverdig tette lydbildet og den aggressive åpningen fikk meg umiddelbart til å tenke på Lightning Bolts effektive luftangrep. Men det er bare en av mange referanser som danser i hodet mitt til denne platen, DFA79 har nemlig et langt bredere uttrykk å spille på. Her går det over stokk & stein med dansbar post-punk, melodiøs metal, glam, punk og møkkete riffrock. Tjo-ho, vi lever i etterdønningene av den post-moderne tid, gjør vi ikke?

Dette bandet kan like gjerne være gårsdagens nyheter i morgen, men akkurat NÅ er de verdens mest snotty og übercoole band. De er gatesmarte New Yorkere det ene øyeblikket, svinger over mot Queens of the Stone Age det neste, og sannelig har de øyeblikk der de minner mer om The Offspring enn godt er.

Vokalist Sebastien Grainger agerer både svett og livstrett rockestjerne. De har en sterk retrofaktor, men den blir ikke altoverskyggende selv om Sabbath, Zeppelin, Purple og Stooges puttes i blenderen som mikser en blanding av punkfunk og discorock; datostemplingen er 2004. Duoen virker både friskere og mer humørfylte enn mange av sine samtidige retrohippe danserockere. De har en leken tilnærming til musikkhistorien, koplet med gode melodier og en medrivende blanding av sjusket rock og dandy eleganse som gjør at You're a Woman, I'm a Machine er en plate det er vanskelig å sitte i ro og høre på. At de forstår seg på kunsten å stramme den inn til en drøy halvtime bare øker intensiteten.

You're a Woman, I'm a Machine er kanskje ikke noe tidløst mesterverk. Men Death From Above 79 leverer... årets heteste rockeplate? Tja, hvorfor ikke.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Kråkesølv - Trådnøsting

(Diger)

Stilsikkert, kreativt og bemerkelsesverdig fra Kråkesølv, som gjør den beste norske debuten på årevis.

Flere:

Marissa Nadler - Little Hells
The Fall - Reformation Post TLC