Röd - Kent (2009)
En Plats I Solen - Kent (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Men vart tog rocken vägen...?

Rocken går på bekostning av popen, men kvaliteten er likevel den store vinneren.

Vapen & Ammunition er Kents femte studioalbum, og det fjerde som har gått rett inn på førsteplass på den svenske albumlisten.
Etter Hagnesta Hill spillte de i 2000 tett opptil 70 konserter i Skandinavia, Europa og USA (Kent har gitt ut Isola og Hagnesta Hill på engelsk, og engelsk versjon av V&A kommer). I november samme år slapp de det meget etterlengtede samlingsalbumet B-Sidor 95-00, en dobbelplate med B-spor fra diverse singler. Tittelen høres unektelig ut som en samling av låter som var så dårlige at de ikke fikk plass på noen plate før nå. Det hadde muligens vært tilfelle om det dreiet seg om Dr. Alban - The Hello Africa Sessions, men nå snakker vi tross alt om Kent.

Kent har helt siden debuten i 95 vært prima leverandører av pop-rock, med sine nydelige melodier pakket inn i et perfekt lydbilde. Pulserende rockegitarer, lette poptrommer, og en flytende melodiøs bassgang. Pop-rock på sitt beste. Det eneste jeg har å utsette på Vapen & Ammunition er at det ikke er så rocka lenger! Mindre rock, mer pop, og gitaren lengre bak i lydbildet enn på de forrige platene. Melodiene er der fortsatt, det har de alltid vært, men gitarpumpingen i bakgrunnen er borte, og dermed også trøkket.

Det er en musikalsk sett veldig snill plate, en plate du setter på når du får besøk av noen som ikke setter like mye pris på Marilyn Manson som du eventuelt gjør. For alle har hørt om Kent nå! Vapen & Ammunition har gjort Kent til allmenneie, og er deres store kommersielle gjennombrudd i Norge. Men det reelle norske gjennombruddet kom med Isola i '97, en ganske rocka plate i forhold til både Vapen & Ammunition og Hagnesta Hill, og som inneholdt hiten Om Du Var Här. Da de i '99 slapp den litt mer poppa Hagnesta Hill, fikk de en ny hit med Musik Non Stop. Men det er først nå med Vapen & Ammunition Kent slår skikkelig igjennom kommersielt med en hel plate.

Og det er ikke så rart at Norge omsider har trykket Joakim Berg & Co til sitt klamme bryst, for Vapen & Ammunition er et utrolig vakkert, melodiøst og variert album. Alt fra visesangen Sverige, til "disko"-aktige Pärlor, og den vakre Duett med Titiyo på gjestevokal. (J. Berg har forresten vært med og skrevet hennes hit Come Along) Dom Andra ble valgt som første singel, og er forsåvidt en helt grei førstesingel.
Det er forresten den eneste låta jeg har hørt med plystring uten at det høres helt Monty-Python-"always look on the bright side of life"-ut av den grunn.

Vapen & Ammunition er nok Kents hittil beste og mest gjennomførte album, men den er litt for mye pop til at den overgår Isola som min personlige favoritt. V&A har alt i alt bedre låter, men er nesten bare pop i mine ører. Borte er de pulserende gitarene, og borte er rocken. Isola, derimot, er et mer rocka album, noe som gjør at jeg foretrekker det.

Men melodiene er det viktigste, og de er der så absolutt! Et meget bra album med mange sterke låter, eller som de selv sier; "Tio skitbra låtar som alla kan släppas som singlar".
Tror ikke låta Sverige ville solgt så forbanna bra som singel, men, men...