The Wannadies
The Yum Yums
Kung Fu Girls

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lovende debut.

Frisk gitarbasert kraftpop i god skandinavisk tradisjon.

Etter mye hard jobbing har Vestfold-bandet Shirleys Temple fått kontrakt med EMI takket være en konkurranse i fjor. Resultatet er en fem-spors EP med catchy, iørefallende tyggegummi-punk og kraftpop. De fremstår nå som en trio, alle fra Horten og Tønsberg-området, og de har spilt sammen siden 1998. Det året gav de ut en selvfinansiert CD som ble godt mottatt i pressen, og de har hele tiden turnert kraftig på Østlandet. Blant annet kom låta Neverland inn på en MTV-liste over usignerte band i 2001, og NRK P3 har også vært på banen lenge, med blant annet b-listing av låta Favourite Mistake.

Dette er gitarbasert popmusikk i samme genre som Green Day, Ramones, Riverdales og the Queers, men også svenske Psychotic Youth, Brainpool, The Wannadies og Merrymakers og utallige andre gitarbaserte popband befinner seg i dette landskapet. Det skal mye til å være nyskapende, og det er heller ikke Shirleys Temple, men musikken er frisk og smittende, og bandet er fullt på høyden med de fleste av sine kolleger.

Plata åpner med låta Asshole, naturlig nok. Som på hele skiva er det spretne gitarer, et refreng som ligger godt i øret, og en tydelig spilleglede hos gutta i bandet. Den største svakheten ligger kanskje i vokalen, det er tydelig at vi har med et skandinavisk band å gjøre. Det er veldig likt tidlig Brainpool, men på den annen side er dette kanskje en slags signatur, den svenske gitarpopen er jo nesten som en egen genre å regne. Asshole er en bra låt, men det blir litt kjedelig og ufarlig på slutten.

Samme oppskriften brukes på neste låt, All I Can Be. Best her er et fengende refreng, og et lite temposkifte underveis skader heller ikke. Tredje sporet, Favourite Mistake, har som nevnt vært b-listet på P3, og skiller seg fra de foregående ved å være litt tyngre og mer rocka. Det høres faktisk ut som en litt tregere versjon av Blurs Song#2, med litt blanding av punk og grønsj-sound. Helt vellykket synes jeg ikke det er, Shirleys Temple er bedre når de holder seg til litt lystigere gitarer.

Klarest Green Day-referanser hører vi på Revolution, en helt grei pop-punk låt som neppe vil ryste verden. Den er god, men det er litt kjedelig, kanskje er produksjonen litt for snill? Det er nesten så snilt at det låter litt Per Gässle og Roxette. Blant de som mestrer denne genren best av alle er power-pop bandet Yum Yums fra Moss, hvor frontfigur Morten Henriksen i alle år både har vist seg som en strålende låtskriver og vært uhyre flink til å plukke coverlåter. Det Yum Yums fikser, som Shirleys Temple sliter litt med, er å beholde den røffe kanten i dette musikalske landskapet, og det er viktig i det markedet som bandet sikter mot.

Heldigvis har Shirleys Temple spart det beste til slutt; låta Heroine innehar det meste som gjør at nettopp powerpop er slik deilig musikk! En knallsterk melodi, et fengende refreng og passe forvridde gitarer. Faktisk kan det minne litt om en blanding av nettopp Yum Yums og det fantastiske - men dessverre oppløste - norske popbandet Kung Fu Girls.

Asshole EP er en lovende skive fra en meget samspilt gjeng. De viser at de fortsatt har mye å gå på, foreløpig er de fleste låtene litt på det jevne, men med en knallåt som avslutning er det tydelig at bandet kan heve hodet og forhåpenligvis se framtiden lyst i møte. La oss håpe at de norske platekjøperne oppdager at dette er fullt på høyde med de store navnene i genren. Gi dem en sjanse, særpreget kommer kanskje etterhvert.

Scorch Trio - Scorch Trio

(Rune Grammofon)

Ekstatisk og groovy improv av absolutt ypperste klasse!