Tarwater

[Groovetechnology v1.3] - Swayzak & Diverse artister (2002)
Dirty Dancing - Swayzak (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Swayzak skrur opp varmen

Varm og behagelig singer/songwriter-techno dominerer på et voksent album. Lydbilde og produksjon av ypperste klasse.

Med én ny langspiller annethvert år holder Swayzak et jevnt tempo på sine utgivelser. Forrige album, Dirty Dancing, var et hyggelig bekjentskap i datidens flørting med skitten electro og synth-techno. Denne gangen står noe av det samme på menyen, men lydbildet er betydelig polert og ingrediensene er mer organiske.

Mye av materialet på Loops from The Bergerie er spilt inn på en herregård i Frankrike, og James Taylor og David Brown har hatt med seg levende musikanter denne gangen. Tittelen er for øvrig et ordspill rundt Serge Gainsbourgs musikk til filmen Les Loups dans la Bergerie fra 1959. La Bergerie er også navnet på landstedet utenfor Montpellier der mye av dette albumet er spilt inn. Som på forrige album er det hentet inn en rekke gjestevokalister, i tillegg til at David Brown selv synger på et par spor. Musikken er fortsatt i høyeste grad elektronisk, men denne gangen er analoge organiske instrumenter viet en større del av lydbildet.

Loops from The Bergerie er en positiv opplevelse. Det aller meste av synth- og elektroreferansene fra 2002-albumet Dirty Dancing er borte, og har blitt erstattet med en ganske behagelig blanding melodiøs technopop, deephouse og vokalisert elektronika. Produksjonen er uhyre innbydende og delikat, og de vokale innslagene er godt tilpasset uttrykksformen. Dette albumet spriker heller ikke så mye som Dirty Dancing, men holder seg konsentrert i et melodisk landskap designet mer for øre og hode enn bein og armer. Noen ytterst behagelige ballader er også med på å understreke det vellykkede veivalget Swayzak har tatt for denne platen.

Til tross for de mange vokalistbidragene på platen er det allikevel instrumentalen Bergerie som er nærmest toppkarakteren. Ellers er de mer neddempede sporene vel verdt ekstra oppmerksomhet, der de løfter Swayzak opp et nivå fra forrige utgivelse. Om noen skulle få assosiasjoner til tidlig Underworld vil de ikke være alene om det. Sammen med de hyggelige melodiene er det imidlertid dybden og det varme lydbildet som gjør mest inntrykk på Loops from The Bergerie. Som håndtverk er resultatet upåklagelig.