Suzanne Vega
Unni Wilhelmsen
Rickie Lee Jones

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Halvfull Monty

To følsomme svenskinner griper til gitaren og leker kongen på haugen med Suzanne Vega og Rickie Lee Jones.

Montys Loco er to Stockholmsjenter som forsøker å invadere det musikalske territoriet til Rickie Lee Jones, Edie Brickell og Suzanne Vega. Væpnet med gitar og vokal begir de to seg ut i kjent singer-songwriter-landskap med egensnekrede låter til å forsvare seg med. Deres eneste sikre kort, eneste håp i tilfelle bakholdsangrep fra illsinte fittstimere; en fin versjon av Prince' Paisley Park.

Keep Talking er Marie Eklund og Anja Bigrells andre langspiller som Montys Loco. Siden deres første forsøk ikke nådde mine breddegrader er Keep Talking mitt første møte med jentene. Plata har snurret noen uker og jeg har smått om senn greid å gi slipp på alle referansene som deres velkjente uttrykk maner frem. Det må sies at jeg etter å ha hørt igjennom albumet for første gang sporenstreks fant frem Shooting Rubberbands At The Stars med Edie Brickell & The New Bohemians - bare for å få bekreftet mine mistanker om at jeg har hørt alt dette før.

Men så var det dette med Paisley Park da. En av mine absolutte favorittlåter gjennom alle tider, og det var med en viss gru jeg angrep spor nummer åtte i et forløp som så langt hadde vært rimelig trivelig. Etter en nølende intro treffer Bigrell åpningslinja; "There is a park that is known / For the face it attracts / Colorful people whose hair / On one side is swept back", og jeg er solgt. En neddempet versjon som holder seg borte fra originalens hippieflørt, og som fremhever melodien og det positive budskapet. Etter flere runder med repeatknappen i full beredskap, har albumet vokst betraktelig.

Nå fremstår den svenske uttalen av tekstene som mer sjarmerende enn skjemmende - hør bare på snodige uttalelsen av "all" i åpningslåta Helpin'. Ubetalelig! Albumet veksler mellom de rolige, tradisjonelt oppbygde låtene Your Friend Me og Wish I Had Been Around til den mer rocka fremtoningen til Good Time. Men hele tiden holdes uttrykket strengt innenfor grensene til singer-songwriter sjangeren og ender opp med å bekrefte mange av jenter-med-gitar-klisjeene. Keep Talking er bygget opp rundt utvannet coffee-house-melankoli og college-filosofi. Jeg får følelsen av at Montys Loco burde vært husband på trøbbel-på-college TV-serier eller enda verre; føle-seg-utenfor-på-high-school TV-serier.

Dersom du ikke har behov for at musikk skal sprenge grenser og dersom du er på utkikk etter et behagelig lydspor til hverdagen, er Keep Talking vel verdt pengene. Det finnes perler her som vil balsamere sjela di mens du henger opp klesvasken eller leser avisa. Jentene har ikke intregriteten til Suzanne Vega eller umiddelbarheten til Edie Brickell, men i jungelen av utgivelser innen dette uttrykket er ikke svenskene de verste. Selv om ikke albumet får full pott i denne omgang kan jeg godt finne på å trekke frem Montys Loco i hyggelig lag i tiden fremover.

Philip Kane - Time: Gentlemen

(Corrupt)

Ein mystisk herre frå London, med stor stemme, poetisk brodd og fertile tonar.