Jefferson at Rest - Early Day Miners (2003)
Offshore - Early Day Miners (2006)
Night People - Early Day Miners (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Høstfulle toner

En plate som nok vil gi deg frysninger på ryggen, så det er bare å fyre opp i peisen.

Daniel Burton og Rory Leitch er navn som for enkelte vil virke kjente. De har siden midten av 90-tallet nemlig dannet kjernen i Ativin, et Indiana-band med referanser til Slint, Low og Codeine. Sammen med gitarist Joseph Brumley har de siden 98 eksistert som litt mer ukjente Early Day Miners, og de debuterte med fine Placer Found i 2001. Let Us Garlands Bring er oppfølgeren til denne, og det er blitt et monumentalt verk i sin genre, enten man kaller det frozen country, sadcore, sofablues eller høstrock.

Tungt og Trist er det altså, men EDM er et noe mer subtilt band enn Ativin, og erstatter sine post-hardcore røtter med mer raffinerte og minimalistiske innflytelseskilder som Talk Talk, Arvo Pärt, Stars of the Lid og Red House Painters. Mainman Burton har ved flere anledninger nevnt disse som viktige for ham, og særlig Talk Talks Laughing Stock som et av sine mest kjære album. Nå er nok ikke Let Us Garlands Bring like klassisk, men sannelig hviler det en sakral storhet over amerikanerne også.

Let Us Garlands Bring består bare av åtte låter, men de er til gjengjeld lange. A Common Wealth drar seg opp mot tyve minutter, mens Summer Ends og Offshore er på cirka 10 minutter hver (Secretly Canadian har for ordens skyld vært storsinnet nok til å slippe platen på dobbel vinyl for de som skulle foretrekke det).

Det som gjør denne platen mest særegen, og tidvis storslagen, er stemningen som skapes gjennom låtenes repetetive, skjøre strukturer. Heller enn å lage tydelige melodilinjer skaper EDM en sterk nerve ved å balansere på grensen mellom eksplosiv uro og resignerte stunder gjennom langsom ynde og dvelende partier, ikke så ulikt eldre band som Radar Bros. og Idaho. Ikke minst tar jeg meg ofte i å tenke på enkelte av American Music Clubs låter, som skumle Highway 5 (fra California, 1988). Akkurat den linken forsterkes av Daniel Burtons søvnige, bløte vokalhvisken, en stemme som er en krysning av Mark Kozelek, Jeff Martin og Jim Putnam. Et detaljert, åpent lydbildet går igjen på hele produksjonen, som blir dominert av den rene gitarlyden, marsjfaste trommer, og ikke minst cello og fiolin. Bare noen sjeldne ganger (som på Santa Carolina, Offshore) åpnes gitarslusene i korte øyeblikk.

Den billedskapende musikken blir ytterligere understreket av tekstene. På åpningssporet Centralia portretteres Den Nye Vesten på lik linje med Songs: Ohia eller Godspeed You Black Emperor!: "Rusted river towns, twisted metal lines, power lines pull grey skies down..." Det er en tung, resignert åpning, men den setter i hvert fall lytteren i rett lune. Enten man vil eller ei blir man dratt inn i høsten og dens mest ettertenksomme øyeblikk, der det ikke finnes lys og varme. Nesten alle sporene er tidfestet til høst/vinter: Silvergate "...it's cold outside..", Summer Ends: "Autumn falling, the seasons change...", instrumentale Autumn Wake taler for seg og Light In August som omhandler "...the frozen days of fall...". Etter en time i deres selskap er det ikke å komme bort fra at man føler seg litt kjølig selv også.

Early Day Miners turnerer blant annet med Songs: Ohia og Spokane i USA, så det er bare å håpe at de snart kommer på besøk hit til landet, gjerne på en kald høstdag.